Конструктивний діалог із владою
Українці звикли звертатися до чиновника лише тоді, коли щось уже насправді допече. Зазвичай нарікання на роботу очільників державних органів управління та поради їм же, залишаються в стінах того приміщення, де відбувається розмова.
Коли ж терпінню приходить край, у хід ідуть телефони “гарячих ліній”, листи та візити до відповідної установи, але офіційні письмові звернення мають бути в пріоритеті діалогу між суспільством та владою.
Сьогодні я хотів би звернути увагу громади Києво-Святошинського району на те, як правильно оформити звернення, щоби гарантовано отримати на нього відповідь від держави.
Одним із найважливіших заходів щодо забезпечення законності й дисципліни в державному управлінні є право громадян на звернення до державних органів влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій різних форм власності, громадських об'єднань.
Звернення громадян становлять сукупність активних вольових дій фізичних осіб. Їх особливість полягає в тому, що не всі звернення громадян можна віднести до заходів, які забезпечують законність і дисципліну в державному управлінні. Скарги й заяви про порушення чинного законодавства та недоліки в роботі тих чи інших осіб, державних і недержавних структур ініціюють компетентні органи на проведення контрольно-наглядових дій з метою усунення порушень і недоліків.
Серед видів звернень - письмове звернення, електронне, дзвінки на “гарячу” телефонну лінію, особистий прийом, нова форма комунікації електронні петиції, через різні спеціалізовані портали, сайти та особисті сторінки в соціальних мережах.
У статті 3 Конституції України зазначається, що “людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Дійсно Конституція України - гарант захисту прав людини. Але ми часто-густо не вміємо скористатися навіть тим правом, яке гарантує Конституція, тому й ходимо кругами, оббиваючи пороги чиновницьких кабінетів, очільників державних органів управління та владних структур, надіючись на їхз відкритість і допомогу. Кожен має право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглянути звернення і надати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Звернення може бути усним (викладеним громадянином і записаним посадовою особою на особистому прийомі) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином до відповідного органу, установи особисто або через уповноважену ним особу. Також може бути подано як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне).
Для того, щоб звернення набуло форму документа і не було повернуто або просто проігноровано відповідним чиновником, потрібно витримати усі вимоги до його складання. У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Обов’язково письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.
Також варто зауважити, що письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), згідно зі статтею 8 Закону визнається анонімним і розгляду не підлягає. Його можуть взяти на замітку та використати дану інформацію для перевірки, але ви ніколи не дочекаєтеся відповіді.
Слід зазначити, що органи державної влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об’єднання громадян, посадові особи мають розглядати звернення громадян без стягнення за це плати. Це надто важливо знати, бо дехто вважає, що за все в цьому житті доводиться платити.
Підсумовуючи викладене, необхідно відмітити, що право громадян звертатися особисто, а також направляти індивідуальні чи колективні звертання в державні органи й органи місцевого самоврядування є одним з найважливіших засобів прояву суспільно-політичної активності громадян, зацікавленості їх у суспільних справах, а також захисту ними своїх прав.
Я, як свідомий громадянин України і голова громадської організації “РУХ територіальних громад”, прагну доносити потрібну, а головне - правдиву (достовірну) інформацію до громади Києво-Святошинського району.
Тому щопонеділка, починаючи з 20 березня, на порталі “КиевВласть” ми будемо говорити про те, як побудувати продуктивний діалог з органами державної влади.
Будемо досліджувати ситуацію, аналізуватимемо та вестимемо активний діалог з представниками влади (окремими посадовцями або ж державними структурами), а потім щотижня, обираючи ряд питань на ту чи іншу важливу тему, адресуватимемо їх, як вже вище зазначено, окремим посадовцям чи державним структурам в цілому.
Кожен громадянин має активізуватися, тим самим не дати розслаблятися жодному чиновнику, незважаючи на те, чи він президент, чи звичайний клерк в управлінні праці, соціального захисту населення чи адміністрації
Саме звернення громадян повинні стати для чиновника отим стимулом не відбувати робочі години, а дійсно працювати та вирішувати ті проблеми, які входять в його компетенцію. Якщо щоранку посадовець розпочне свій день із розгляду звернення чи скарги, значить, наше суспільство йде на поправку. Значить, наше суспільство прозріває та набуває рис демократичного. Тільки спільними зусиллями ми зможемо заставити владу та її служників працювати не на власне самозадоволення, а на народ!
Отож, шановні посадовці, будьте готовими до конструктивного діалогу!
Читайте: Чому забуксувала реформа децентралізації
Олександр Тигов, голова громадського об’єднання “РУХ територіальних громад”