Анонсована реформа у сфері містобудування провалена
ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ до Президента України
Щодо дискредитації реформи містобудування та знищення державного нагляду і контролю у будівництві.
Анонсована реформа у сфері містобудування провалена Офісом Президента, профільним комітетом Верховної ради і Кабінетом міністрів України, які мають понести відповідальність за впровадження Постанов КМУ 218 та 219 всупереч положенням містобудівного законодавства.
Псевдореформа ДАБІ стала інструментом оновленої корупційної схеми – це історія непрозорих, непослідовних, поспішних та непрофесійних кроків.
Кадрові призначення та професійний рівень нових очільників стали чіткими сигналами суспільству про імітацію реформи. Відсутність необхідної для процесу змін комунікації та координації з експертними колами свідчить про упередженість членів команди Президента, які засідають в бек-офісах "смотрящих" та штабі "Велюр".
Читайте: Живой труп Госархстройинспекции и реформаторские “чек-листы”
Досі ніхто з них не визнав себе автором чи співавтором реформи. Жоден з державних діячів не взяв на себе політичної відповідальності за впровадження реформи, яка створила колапс системи містобудування, зупинила державний нагляд і контроль у будівництві, спричинила тяжкі наслідки безконтрольності (руйнація будівель і споруд в Одесі) замість анонсованого покращення.
Відсутність контролю за будівництвом призводить до цілого ряду проблем, таких як хаотична забудова населених пунктів, знищення культурних пам'яток, завдання значної шкоди навколишньому природному середовищу, поява самочинних об’єктів та довгобудів, тисячі постраждалих інвесторів тощо.
Попри те, що сама по собі ідея розподілу дозвільних та контрольних функцій є правильною, її імплементація без зміни порядку функціонування не усуває існуючу корупційну модель. Експертне середовище, будівельники, прості громадяни мають розбіжності у поглядах щодо механізмів реалізації контролю за будівництвом, втім всі вони єдині в тому, що потрібно провести широке обговорення з фахівцями галузі та прийняти Концепцію публічного управління у сфері містобудівної діяльності, якою визначено комплексне бачення реформи сфери містобудування.
Настав час комплексно реформувати порядок надання адміністративних послуг, зокрема, повноцінно запровадити належний нагляд і контроль за планувальною і проєктною документацією.
Вже третій рік поспіль громадськість вимагає створити на базі Мінрегіону Єдину державну електронну систему в сфері будівництва (Містобудівний кадастр).
Читайте: Щодо впровадження в Україні “Єдиної державної е-системи у сфері будівництва”
Необхідно встановити кримінальну відповідальність для суб'єктів містобудування, які здійснюють проектування об'єктів, експертизу проектів будівництва за заниження класу наслідків (відповідальності) об'єкта будівництва та грубі порушення, які можуть завдати шкоду життю і здоров’ю.
Потрібно запровадити відповідальність держорганів та персональну відповідальність інспекторів за перевірку якості будівництва та забезпечити якісну перевірку з боку органів будівельного контролю відповідності проектів будівництва вимогам містобудівної документації, містобудівним умовам та обмеженням.
Читайте: Столичное руководство бережет “архитектора” Свистунова как зеницу ока
Потрібно законодавчо передбачити кримінальну відповідальність для осіб, які здійснюють самочинне будівництво за деякими ознаками, такими як клас наслідків об’єктів СС2 та СС3, на вільній земельній ділянці, в зоні охорони пам’яток архітектури та інше.
Доцільно впровадити механізм досудового оскарження відмов у видачі дозволів на виконання будівельних робіт та сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів та оскарження рішень органів нагляду і контролю.
Необхідно встановити, що державний архітектурно-будівельний контроль щодо об’єктів будівництва може здійснюватися без обов’язкової присутності керівника або уповноваженого представника суб’єкта містобудування, та встановити перелік випадків, коли такі заходи можливі.
На сьогодні сфера містобудування на невизначений строк залишилася без будь-якого контролю з боку органів ДАБІ чи якихось інших органів, в тому числі з боку органів місцевого самоврядування. Це унеможливлює формування комфортного, безпечного середовища для жителів, запроваджує схему отримання хабарів за неперешкоджання незаконному будівництву.
Враховуючи вищевикладене, просимо врахувати такі пропозиції:
1. Створити при Міністерстві розвитку громад і територій України координаційну робочу групу, до якої залучити представників галузі та експертного середовища, забезпечити участь у її роботі керівництва ЦОВВ.
2. Забезпечити прозору процедуру експертних обговорень усіх подальших змін та кроків впроваджуваної реформи сфери містобудування, а також виважене та системне реформування галузі.
3. Відповідним дорученням змусити всіх суб'єктів урядово-парламентської ініціативи врахувати зазначені пропозиції та залучити представників експертного середовища до написання і обговорення законодавства у сфері містобудування.
З повагою,
Віктор Глеба, кандидат наук державного управління, член-кореспондент Української академії архітектури, незалежний експерт в галузі містобудування, сертифікований архітектор