субота, 4 травня 2024 г.

Закон зі змінами: районні держадміністрації можуть отримати нові повноваження

Закон зі змінами: районні держадміністрації можуть отримати нові повноваження

Внесення змін до закону у частині повноважень обласних та районних адміністрацій у Верховній Раді нарешті готові затвердити із врахуванням нового адміністративно-територіального устрою країни. Оскільки після створення громад, більшість повноважень передано “на місця”, РДА матимуть кілька основних функцій. Зокрема – контролю та забезпечення законності. При цьому публічні обговорення проєкту тривають і вже не завжди мають підтримку експертів. Останні наголошують: прийняття змін до закону не має сенсу без змін до Конституції. 

Як стало відомо KV, 4 березня депутати Верховної Ради у першому читанні підтримали проєкт Закону про внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні. За це проголосували 229 народних депутатів. 

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Зареєстрований законопроєкт був ще у жовтні минулого року. Необхідність прийняття його пояснюють тим, що після зміни адміністративно-територіального устрою держава передала більшість повноважень від місцевої виконавчої влади органам місцевого самоврядування новостворених територіальних громад. Крім цього, наразі в країні формуються нові районні державні адміністрації, робота яких буде суттєво відрізнятися від роботи колишніх РДА, і для них необхідно створити відповідне правове поле. 

Нагадаємо, у Київській області планується сім нових РДА – Фастівська, Бучанська, Білоцерківська, Броварська, Бориспільська, Вишгородська, Обухівська.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Детально про зміни

У презентації Міністерства регіонального розвитку громад та територій України зазначається, що наразі повноваження РДА та ОДА не розмежовані та не відповідають змінам територіального устрою та передачі повноважень і ресурсів громадам. Це спричиняє конфлікт інтересів в частині виконавчих та контрольних функцій структурних підрозділів РДА. Також відсутні правові механізми моніторингу і реагування місцевих державних адміністрацій на рішення обласних адміністрацій, які мають ознаки порушення законодавства. 

Законопроєкт в рамках чинної Конституції структурує повноваження місцевих держадміністрацій. Зокрема, передбачається, що місцеві адміністрації виконуватимуть три основні функції: координуватимуть діяльність територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, забезпечуватимуть законність на території, а також і надалі, до внесення відповідних змін до Конституції, здійснюватимуть функції виконавчого органу обласних та районних рад.

Крім того, законопроєкт передбачає чітке розділення повноважень обласних та районних державних адміністрацій. ОДА, згідно закопроєкту, здійснюватимуть повноваження, як орган місцевої виконавчої влади в області, та повноваження обласної ради. Забезпечуватимуть: виконання програм та реалізацію державної політики в області, законність відносно територіальних органів центральних органів виконавчої влади (моніторинг діяльності ТО ЦОВВ та інформування КМУ, можливість впливу на призначення/звільнення керівників ТО ЦОВВ, звернення до ЦОВВ щодо скасування акту ТО ЦОВВ), законності відносно актів органів місцевого самоврядування в порядку, визначеному ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні” (без права втручання у діяльність ОМС) в частині здійснення моніторингу та оскарження в судовому порядку. 

Райдержадміністрації здійснюватимуть власні повноваження, як орган виконавчої влади в районі, та повноваження райради в якості її виконавчого органу. Забезпечуватимуть: виконання програм та реалізацію державної політики в районі, законність відносно територіальних органів центральних органів виконавчої влади на рівні району (моніторинг діяльності ТО ЦОВВ та інформування КМУ, можливість впливу на призначення/звільнення керівників, звернення до ЦОВВ щодо скасування акту ТО ЦОВВ), законності відносно актів ОМС в порядку, визначеному ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні” (без права втручання у діяльність ОМС). 

Серед новел також те, що голови обласних державних адміністрацій призначатимуться за результатами конкурсу, а голови районних державних адміністрацій – з кадрового резерву.

При цьому голови та заступники як ОДА, так і РДА будуть державними службовцями. Кандидатури на голів адміністрацій вносяться на розгляд Кабміну у першому випадку Прем'єр-міністром, у другому – головою ОДА. Термін роботи голів – не більше трьох років. 

Експерти 

Як розповів KV керівник Офісу реформ у Київській області, депутат Київської облради (“Слуга народу”) Володимир Удовиченко, законопроєкт навряд чи відразу приймуть у другому читанні. 

“Я дуже радий, що сьогодні люди вже розуміють і підтримують реформу децентралізації. Мені дуже помітна ця різниця. Але для завершення децентралізації необхідно внести зміни до Конституції України. В цьому головна проблема. При цьому такі зміни пройшли експертизи, їх потрібно лише затвердити. На це має бути політична воля. І лише тоді адміністрації можуть трансформуватись. Але, на мій погляд, вони взагалі зайві. Замість РДА має бути інститут префектів. Місцеве самоврядування не можна залишати один на один із людьми. Бо вони будуть ставати корупціонерами, диктаторами і так далі. Вони мають знати, що над ними є контроль і не можна порушувати закон і Конституцію України. Законопроєкт щодо нових повноважень носить тимчасовий характер. Я думаю, з цим буде ще багато тяганини”, – каже він. 

Наразі тривають публічні обговорення законопроєкту. Вони завершуються 4 квітня, після чого документ винесуть на голосування в другому читанні. 

За словами експерта Українського центру політики Миколи Спірідонова, у так званий перехідний період, коли громади тільки отримують повноваження, районні держадміністрації необхідні. Однак, з іншого боку, це може призвести до двовладдя. 

“В результаті децентралізації районні адміністрації мають втрачати частину повноважень. Вони переходять до громад. Але це відбувається дуже болісно, адже не зрозуміло досі, які повноваження мають громади. Є великі питання особливо щодо майна і землі. Великого оптимізму щодо даної законодавчої ініціативи, щодо РДА, я не чув. Взагалі незрозуміло, яким чином почнуть працювати адміністрації з новими повноваженнями. Як ті повноваження в них будуть забирати, як взагалі регулюється процес передачі – все дуже сумбурно. Поки вся децентралізація виглядає трохи “паперово”. З одного боку, наразі РДА дійсно потрібні. Та коли громади отримають все майно та ресурси, то єдина функція, яку можуть виконувати адміністрації – підстраховувати громади. З іншого боку – це може призвести до дуалізму влади”, – говорить він. 

Нагадаємо, як раніше писала KV, Кабінет міністрів Дениса Шмигаля підготував і схвалив проєкти розпоряджень президента про звільнення 111 глав районних державних адміністрацій (РДА). На Київщині таких звільнень планується 19. Районні держадміністрації реорганізують, щоб привести їх кількість у відповідність з новим адміністративно-територіальним устроєм (АТУ): зважаючи на укрупнення районів, з 490 РДА будуть створені 136 РДА (з них 7 – в Київській області, по числу знову створених районів). Процес реорганізації розпочався.

Читайте: Проєкт “Децентралізація”: Обухівський район віддасть Букринський плацдарм на утримання області

Фото: колаж KV

КиевVласть

Виктория Билоус

Теги: новости киевской области, новости киевщины, верховная рада, РГА, децентрализация, закон, владимир удовиченко, райгосадминистрации, изменения в закон, николай спиридонов, новые рга

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.