субота, 27 квітня 2024 г.

Управлінський хаос та відсутність контролю: аудитори знайшли на КП “Спецжитлофонд” порушень на 70 млн гривень

Управлінський хаос та відсутність контролю: аудитори знайшли на КП “Спецжитлофонд” порушень на 70 млн гривень

Аудитори Київської міськдержадміністрації (КМДА) нещодавно завершили перевірку фінансово-господарської діяльності КП "Спецжитлофонд”. Під час цієї ревізії було встановлено, що протягом 2020-2021 років керівництво вказаного підприємства допустило порушень та недоліків у своїй роботі на загальну суму 70,4 млн гривень, з яких 6,8 млн гривень було втрачено. Зокрема, за інформацією аудиторів, “Спецжитлофонд” недоотримав кошти за продаж квартир в клубному будинку на вул. Дмитрівській, 60/19, переплатив за прокладання інженерних мереж до ЖК “Форест”, здавав свої приміщення в оренду за розцінками 2004 року, обирав собі підрядників за “незрозумілими схемами” тощо. “Ревізори” столичної мерії надали посадовцям цього КП 35 рекомендацій щодо усунення виявлених “гріхів”, проте станом на сьогодні лише 13 із них були враховані повністю. Зазначимо, один із минулих аудитів на “Спецжитлофонді” свого часу зацікавив правоохоронців, чи буде так і в цьому випадку, покаже час.

Як стало відомо KВ, нещодавно Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА оприлюднив результати позапланового аудиту результативності та ефективності фінансово-господарської діяльності КП "Спецжитлофонд”.

Підписуйтесь на “КиївВладу”
 

Наприкінці травня поточного року на сайті вищезгаданого департаменту були розміщені відповідні висновки щодо цієї перевірки, а також інформація про те, які рекомендації, надані “ревізорами” столичної мерії, були враховані "комунальниками”. При цьому, Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА наразі ще не опублікував повну версію аудиторського звіту №070-2-1-04/20, який стосується даної перевірки і який датований ще 21 грудня 2022 року. 

Зазначимо, КВ вже направила до КМДА запит щодо надання цього документу. Втім, знаючи “специфіку” діяльності столичної мерії, можна припустити, що, відразу ж після отримання цього запиту, вказаний звіт буде оприлюднений на сайті аудиторів, а редакції повідомлять про те, що, мовляв, “журналісти погано дивляться”.

Слідкуйте за “КиївВладою” в Телеграм

Що знайшли аудитори

Як зазначено у висновках, в рамках цього аудиту “ревізори” охопили діяльність КП “Спецжитлофонд” у період 2020-2021 років, а тривала ця перевірка трохи більше року – з 17 січня 2021 року по 25 лютого 2022 року.

У ході аудиту були встановлені факти фінансових порушень на загальну суму 70,4 млн гривень, з яких 6,8 млн гривень – втрати підприємства, 59,6 млн гривень – порушення з  ризиком втрат і 4 млн гривень – порушення без ризику втрат. Також аудитори КМДА встановили на КП “Спецжитлофонд” факти неефективного використання майна та коштів на суму 19,4 млн гривень.

Так, за інформацією аудиторів, на підприємстві існує ризик втрати 58,4 млн гривень через дебіторську заборгованість на вказану суму. Вона утворилася внаслідок того, що “Спецжитлофонд” не забезпечив “належний контроль за дотриманням підрядними організаціями граничних термінів використання авансів, отриманих на виконання будівельних робіт, та своєчасного повернення невикористаних сум авансу”. Тобто, підрядники брали у цього КП кошти, але не використовували їх так, як це було передбачено відповідними договорами. Крім того, на думку “ревізорів”, підприємством недостатньо застосовувались заходи впливу на таких “боржників-підрядників” у вигляді претензійно-позовної роботи – ймовірно, мова йде про те, що керівництво “Спецжитлофонду” не надто охоче судилося з такими порушниками.

Також аудитори мають питання до того, яким чином вказане КП проводило в системі Prozorro тендери із залучення підрядників будівельних робіт. 

Зокрема, на переконання “ревізорів”, у двох випадках “Спецжитлофонд” на незрозумілих підставах обирало в якості підрядника ТОВ “Скайбуд Груп”, адже умови таких тендерів не були обґрунтовано прописані цим КП. Ще в одному випадку вищезгадане ТОВ “Скайбуд Груп” після проведення торгів залучило в якості субпідрядника ТОВ “БК “Інжбудмонтаж” – компанію, яка була його конкурентом у відповідному тендері та програла в результаті торгів. При цьому, аудитори встановили, що переможець тендеру, всупереч вимогам законодавства України, під час торгів не заявив, що буде залучати субпідрядника. На думку “ревізорів”, в даному випадку мало місце “нівелювання принципів конкурентної боротьби”.

Також аудитори встановили один випадок затягування “Спецжитлофондом” проведення торгів майже на 5 місяців, що у подальшому призвело до збільшення вартості закупівлі на суму близько 6,4 млн гривень.

Крім того, за даними аудиторського висновку, в 2020-2021 роках КП “Спецжитлофонд” не виконало в повному обсязі усі заплановані роботи та, відповідно, не освоїло передбачені на них фінансові ресурси, що призвело до т.зв. “відволікання бюджетних коштів” на загальну суму 217,5 млн гривень. На думку “ревізорів”, через це не була досягнута головна мета таких робіт – розвиток столиці. Фактично мова йде про те, що підприємству в міській скарбниці "даремно було зарезервовано кошти”, адже вони могли бути витрачені іншими комунальними підприємствами на реалізацію інших інфраструктурних проєктів. 

Серед головних причин цієї проблеми аудитори називають несвоєчасне виконання будівельних робіт (у тому числі – через занадто довгий процес оформлення проєктно-кошторисної документації), брак часу для проведення робіт (коли фінансування таких робіт передбачалося на кінець року) тощо.

Також в аудиторському висновку зазначено, що КП “Спецжитлофонд” неправильно сформувало цінову політику на квартири в клубному будинку (КБ) на вул. Дмитрівській, 60/19 (Шевченківський район). Ревізори з'ясували, що підприємство практично не встановило взаємозалежність між витратами на це будівництво та кінцевим фінансовим  результатом, наслідком чого стало недофінансування цих робіт на суму 4,73 млн гривень (тут і далі по цьому об'єкту – без ПДВ). Справа в тому, що грошові надходження від реалізації майнових прав на приміщення в цьому будинку склали 64,7 млн грн, а витрати на його зведення – 69,43 млн гривень.

При цьому, як з'ясували “ревізори”, “Спецжитлофондом” була упущена вигода на суму 90,7 тис. гривень через те, що підприємство не застосувало штрафні санкції за недотримання термінів оплати за дві квартири в КБ на вул. Дмитрівській, 60/19, як це було передбачено договорами купівлі-продажу. Тобто, покупці невчасно перерахували “Спецжитлофонду” кошти за житло, а вказане КП не стало їх за це “штрафувати”.

Вистачало проблем і з реалізацією інших проєктів щодо будівництва житлової нерухомості. Зокрема, аудитори встановили факти “недосконалої системи управління використанням коштів інвесторів” при будівництві житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема в Деснянському районі, більше відомого як житловий комплекс (ЖК) “Форест”. 

Так, “ревізорам” стало відомо, що станом на 11 серпня 2022 року покупці квартир у цьому ЖК перерахували “Спецжитлофонду” 271,3 млн гривень. Але при цьому підприємство направило на будівництво лише 231,1 млн гривень (85% від загальної суми), з яких фактично було використано лише 183,3 млн гривень (68%). Разом з тим, усі інші кошти інвесторів – близько 40,2 млн гривень – КП “Спецжитлофонд” спрямовувало на власні потреби. 

Таким чином, за інформацією аудиторів, КП “Спецжитлофонд” не забезпечило виконання затверджених строків будівництва вказаного об'єкта. Так, відповідно до планів КМДА, ЖК “Форест” повинен був бути збудований ще в 2021 році, однак станом на кінець того року жоден з його трьох пускових комплексів (черг) не був завершений – їхня ступінь готовності складала від 14% до 56%. Обґрунтованих причин таких затримок підприємство “ревізорам” не назвало. На думку аудиторів, причиною цього стало неефективне управління та недостатній контроль за роботою підрядників з боку “Спецжитлофонду”.

Читайте: КП “Спецжилфонд” потратит еще 150 млн гривен на строительство ЖК на Лесном массиве

Також у Департаменті внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА з'ясували, що вартість робіт з прокладання зовнішніх інженерних мереж до ЖК “Форест” могла бути завищена на 1,3 млн гривень (за рахунок завищення обсягів робіт, вартості матеріалів тощо). Генеральним підрядником цих робіт було вищезгадане ТОВ “Скайбуд Груп”.

Серед іншого, аудитори столичної мерії встановили, що КП “Спецжитлофонд”, будучи замовником робіт по завершенню будівництва гуртожитку на вул.Лісній, 66-г, фактично не здійснювало функцію замовника. При цьому, хоч ділянка під цим об'єктом не використовувалася, і підприємство нічого не робило для добудови вищезгаданої споруди, “Спецжитлофонд” були понесені витрати у вигляді земельного податку на суму 889,6 тис. гривень. 

Також аудиторами було встановлено, що у 2020-2021 роках КП “Спецжитлофонд” недоотримав доходів від орендної плати на загальну суму 17,6 млн гривень або в середньому 8,8 млн гривень щорічно. Мова йде про оренду житлових і нежитлових приміщень, які знаходяться на балансі цього підприємства. За інформацією Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА, цей “фінансовий дефіцит” пов'язаний з тим, що “Спецжитлофонд” з 2006 року здавав такі приміщення в оренду відповідно до тарифів, які були встановлені Київрадою ще в 2004 році. 

Як вважають аудитори, дане підприємство спільно зі своїм “начальством” в особі Департаменту будівництва та житлового забезпечення КМДА та спільно з комісією Київради з питань житлово-комунального господарства і паливно-енергетичного комплексу (ЖКГ і ПЕК) могли би узгодити свої дії та ініціювати прийняття міськрадою відповідного рішення, яке б “актуалізувало” вказані тарифи. За прогнозом “ревізорів”, який базується на оцінці незалежних оцінювачів, в результаті перегляду даних “розцінок” вони могли би зрости у 3-5 разів. 

Крім того, аудитори “знайшли” окремі недоліки в обліку та використанні житлового фонду, який знаходиться на балансі КП “Спецжитлофонд”. Серед іншого, всупереч вимогам статуту цього підприємства, його керівництво так і не створило прозору автоматизовану систему обліку, яка в оперативному режимі надавала б інформацію щодо наявних житлових та нежитлових площ. Тобто, мова йде про дані стосовно вільних приміщень, зайнятих орендарями приміщень тощо. 

Також, за інформацією “ревізорів”, ще в листопаді-грудні 2021 року Департамент будівництва та житлового забезпечення КМДА під час вибіркової перевірки встановив низку недоліків у використанні приміщень у 17 житлових будинках “Спецжитлофонду”. Зокрема, мова йде про 2 випадки перепланувань приміщень, які суперечать технічній документації (створення мешканцями будинків перегородок у коридорах на поверхах), 2 випадки проживання сторонніх осіб, які не зазначені в договорах оренди (суборенда цих квартир не була передбачена відповідними угодами), тощо.

На думку аудиторів, ці та інші встановлені в ході перевірки проблеми, порушення та недоліки є основними причинами невиконання “Спецжитлофондом” своїх ключових планових фінансово-економічних показників, у тому числі – планового чистого прибутку. Наприклад, у 2020 році він склав 2,6 млн гривень при плані 6 млн гривень (виконання 43%), а у 2021 році – 0,4 млн гривень при плані 5,5 млн гривень (виконання 7%). З огляду на це, як вважають “ревізори” столичної мерії, “наявні на підприємстві управлінські механізми потребують істотних змін, насамперед пов’язаних із ґрунтовним вдосконаленням системи внутрішнього контролю і запровадженням ефективних моделей управління проєктами та активами”. 

За результатами перевірки Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА надав КП “Спецжитлофонд” 35 рекомендацій щодо усунення виявлених порушень та їхнього недопущення в майбутньому. Наразі 13 із цих зауважень були враховані керівництвом підприємства повністю, 7 – враховано частково, а решта – 15 рекомендацій – станом на сьогодні не враховані. При цьому, на виконання деяких рекомендацій у “Спецжитлофонду” ще є час, адже аудитори встановили для них “дедлайн” на 13 червня 2023 року.

Зокрема, керівництво КП "Спецжитлофонд" виконало рекомендацію щодо розробки Порядку оперативного контролю над виконанням підрядниками затверджених графіків будівельних робіт. Також підприємство частково врахувало зауваження щодо необхідності усунення вищезгаданих втрат фінансових ресурсів при прокладанні інженерних мереж до "ЖК "Форест" – мова йде про "повернення" до бюджету 208,3 тис. гривень. 

Разом з тим, керівництво цього КП не врахувало рекомендацію щодо притягнення до відповідальності тих посадовців, які не проаналізували поточні ціни на ринку будівельних матеріалів, виробів та конструкцій при складанні кошторисної документації по вищезазначеним роботам в тому ж ЖК "Форест". Крім того, КП "Спецжитлофонд" не розробило і не затвердило Порядок залучення субпідрядників по своїм проєктам, яким би був передбачений документальний контроль і перевірка всіх субпідрядників на їх відповідність вимогам законодавства.

Як працює “Спецжитлофонд”

Як повідомляла KВ, аудитори КМДА і раніше знаходили масові “гріхи” в діяльності КП “Спецжитлофонд”. Зокрема, у 2019 році “ревізори” з'ясували, що це підприємство протягом 2017-2018 років допустило фінансових порушень на загальну суму 240,47 млн гривень, з яких 3,06 млн грн було остаточно втрачено. Також у цю суму увійшла втрачена вигода на суму 72,87 млн гривень, яка стала результатом непродуктивних витрат.

Серед іншого, тоді Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА встановив, що “Спецжитлофонд” переплатив своїм підрядникам близько 2,72 млн гривень за реконструкцію будівлі Києво-Печерського ліцею №171 “Лідер”. Крім того, за інформацією аудиторів, підприємство втратило близько 13,24 млн гривень при реалізації майнових прав на житлові приміщення в будинку на вул. Теремківській, 3 – це сталося через те, що "Спецжитлофонд" продав близько 40% майнових прав на квартири через різні суб'єкти господарювання, надавши їм безпідставні знижки (від 3,8% до 25%) та розстрочки.

На підставі відповідного аудиторського звіту Деснянське управління Нацполіції Києва 10 березня 2020 року відкрило кримінальне провадження за фактами службової недбалості з боку посадовців КП “Спецжитлофонд” (ч.2 ст. 367 КК України). Втім, судячи з усього, наразі це слідство “заглохло” – остання судова ухвала по даному провадженню датована 21 грудня 2021 року.

Читайте: Нацполиция расследует служебную халатность в КП “Спецжилфонд” ценой в 240 млн гривен

Крім того, наразі Нацполіція підозрює першого заступника директора КП “Спецжитлофонд” Анатолія Волківського (у відкритих джерелах немає точної інформації, чи працює він на цій посаді станом на сьогодні. – KВ) у розтраті 761, 5 тис. гривень. За попередньою інформацією, таких збитків міський бюджет Києва міг зазнати через низку порушень при будівництві дитячого садка №536 на вул. Бахмацькій у Новобіличах (Святошинський район). Що цікаво, під час обшуків на КП “Спецжитлофонд”, проведених в рамках цього слідства, правоохоронці не знайшли деякі важливі для справи документи, у зв'язку з чим слідчі припускали, що підозрюваний може спробувати їх підробити. Крім того, у ході розслідування поліцейським стало відомо, що Волківський є громадянином російської федерації. 

Читайте: Исчезновение документов, российское гражданство и следы “смотрящего” – подробности дела о “распилах” в КП “Спецжитлофонд”

Нагадаємо, КП “Спецжитлофонд” з березня 2016 року очолює Володимир Шарій (з лютого 2015 року працював на посаді заступника директора цього підприємства, на колажі праворуч). У минулому VIII скликання Київради Шарій був депутатом від “Солідарності” і входив у постійну комісію з питань містобудування, архітектури та землекористування. 

Вказане КП підпорядковане Департаменту будівництва та житлового забезпечення КМДА, яким із 2 липня 2021 року керує Борис Работнік. Його попередниками на цій посаді були Володимир Денисенко (з 25 жовтня 2019 року по 1 липня 2020 року, а також з 14 грудня 2020 року по 5 квітня 2021 року), Сергій Мартинчук (з 1 липня 2020 року по 14 грудня 2020 року) та Іван Федорчук (з 5 квітня 2021 року і до призначення Работніка). Останні троє очолювали цей департамент на правах “в.о. директора”.

Діяльність Департаменту будівництва та житлового забезпечення КМДА з 2018 року контролює заступник голови столичної міськдержадміністрації Вячеслав Непоп (на колажі ліворуч). Останній відомий як екс-директор КП “Житлоінвестбуд-УКБ” (з 2002 по 2018 рік) і депутат IV, V, VII, VIII скликань та чинного IX скликання Київради (на останніх виборах пройшов від партії мера Києва Віталія Кличка “УДАР”).

Читайте: Правоохоронці готують “судний день” для підлеглих Вячеслава Непопа

Фото: колаж КВ

КиївВлада

Іван Кулик

Теги: новини києва, КМДА, кп, київрада, вячеслав непоп, будівництво, аудит, тов, жк, кримінальне провадження, нацполіція, бюджет києва, оренда, перевірка, житловий комплекс, спецжитлофонд, борис работнік, ревізія, скайбуд груп, кп спецжитлофонд, сергій мартинчук, фінансові порушення, інженерні мережі, департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту, департамент будівництва та житлового забезпечення, володимир шарій, володимир денисенко, тов скайбуд груп, оренда квартири, втрати бюджета, костянтин федотов, оренда комунальної власності

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.