Як оскаржити рішення контролюючих органів
Одним зі способів захисту прав та інтересів платників податків є оскарження рішень податкових органів в адміністративному порядку.
Адміністративний порядок оскарження є безкоштовним та простим за своєю формою, порівняно із судовим процесом, вирішенням спорів між платником податків та контролюючим органом.
Він регламентований Податковим кодексом (стаття 56); Порядком оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами (наказ Міністерства фінансів від 21.10.2015 № 916), Законом “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування” (стаття 25).
Хто розглядає скарги
За загальним порядком рішення Головного управління Державної податкової служби у Київській області (ГУ ДПС у Київській області) оскаржуються до контролюючого органу вищого рівня – ДПС України.
Єдиним виключенням із вказаного правила є оскарження рішень ГУ ДПС у Київській області щодо нерезидентів, які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи та постійні представництва. В такому випадку скарга повинна бути подана до ГУ ДПС у Київській області.
Вказане питання є актуальним, оскільки чимало платників податків подають скарги на рішення, прийняті ГУ ДПС у Київській області, саме до цього органу, який не уповноважений їх розглядати, що має наслідком пропуск передбаченого строку на адміністративне оскарження.
Строки оскарження
Загальний строк на подання скарги – 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків відповідного рішення.
Якщо контролюючий орган самостійно визначає грошове зобов'язання платника податків за причинами, не пов'язаними із порушенням податкового законодавства, такий платник податків має право на адміністративне оскарження рішень контролюючого органу протягом 30 календарних днів. Це, зокрема, стосується випадків оскарження податкових повідомлень – рішень з визначення податку на майно.
Пропущений строк адміністративного оскарження в межах 6 місяців може бути поновлений на підставі відповідного клопотання, яке має бути направлене одночасно із скаргою. При цьому слід мати на увазі, що причини пропуску строку мають бути поважними, зокрема, бути об’єктивними та переборними.
Строки розгляду
Скарга платника розглядається ДПС України протягом 20-денного строку із правом продовження цього строку до 60 календарних днів.
За наслідками розгляду скарги ДПС приймає відповідне рішення, яке направляється в письмовій формі платнику.
Окремо слід звернути увагу на строки судового оскарження. Протягом 2020-2021 років Верховним Судом змінений попередній підхід щодо визначення строків для звернення до суду, який наразі перебуває у залежності від здійснення процедури адміністративного оскарження.
Так, у разі, якщо процедура адміністративного оскарження не проводилася, строк становить 6 місяців для отримання відповідного рішення (зокрема, податкового повідомлення – рішення, податкової вимоги, вимоги з ЄСВ тощо).
У разі, якщо процедура адміністративного оскарження проводилася, то такий строк зменшується до:
-
одного місяця – у разі оскарження податкового повідомлення – рішення про визначення суми грошового зобов’язання,
-
трьох місяців – в інших випадках, зокрема, у разі оскарження вимог з ЄСВ.
Читайте: Приймаєте працівника на роботу – не забудьте повідомити податкову
Михайло Огерук, заступник начальника ГУ ДПС у Київській області