Три причини припинити проводити конкурси перевізників без контролю громадськості
Останнім часом влада взяла за моду створювати видимість законності навколо об'єктивно нерегульованого ринку пасажирських перевезень. Це прикро, бо особисто я дуже нехочу, аби ринок пасажирських перевезень столичного регіону залишався неструктурованим, монетизація мала стихійний характер, а корупція і оптимізація податків визначали розвиток галузі.
Наразі маємо тіньовий сегмент ринку в 50 млрд гривень на рік, пасажири гинуть в ДТП і ніхто за це не несе відповідальності, в спеку в маршрутках жарко і в холод - холодно, автобуси на маршрутах старі і пошарпані, стан водіїв ніхто не контролює.
Ситуація на ринку пасажирських перевезень автомобільним транспортом в Україні критична. Це викликано тотальною корупцією, насамперед, при розподілі маршрутів.
20.09.2017 року в Київській обласній державній адміністрації відбувся конкрс на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції КОДА. На розгляді конкурсного комітету було 24 об`єкти соціальних маршрутів Білоцерківського, Вишгородського, Іванківського, Яготинського та інших районів.
Ми з однодумцями вважаємо, що такий процес розподілу пасажирських маршрутів Київщини потрібно зупинити.
По-перше: є інформація, що Губернатором Київської області були запрошені в Конкурсний комітет при Київській облдержадміністрації представники ГО "Трансперенсі Інтернешнл Україна", ГО "Разом проти Корупції", ГО "Центр протидії Корупції" та коаліції "Реанімаційний Пакет Реформ". При цьому, представники цих найбільш відомих громадських організацій, які успішно протидіють корупції - відсутні в цьому конкурсному комітеті. Я далекий від припущення, що це прояв корупції. Швидше за все, у вказаних антикорупціонерів не вистачає робочих рук та кваліфікації. Отже, жодних незалежних представників громадськості (тобто пасажирів) не приймало участі у конкурсі.
Наступного разу представникам громадських організацій перед голосуванням слід буде ознайомитись з повною інформацію щодо учасників конкурсу. Тоді будуть шанси забезпечити прозорість конкурсної процедури і недопустити корупцію. Ось на що потрібно звертати увагу:
1. Підприємств-перевізників (з якими укладено діючі договори), щодо середньооблікової кількості працівників за період 2012-2017 р.р. з окладом, згідно штатного розпису із заробітною платою не менше встановленого законодавством мінімуму, які працюють на повну ставку (вказана інформація потрібна для здійснення перевірки достовірності заяв та документів, визначених п. 37 Постанови КМУ 1081 від 03.12.2008р.);
2. Стану виконання перевізниками інвестиційних зобов’язань (у разі їх наявності, з наданням копій відповідних документів);
3. Наявності на маршруті транспортного засобу, пристосованого для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями (з наданням копій реєстраційних документів на т/з);
4. Кількості здійснення рейсів у звичайному та експресному режимах руху, з обґрунтуванням;
5. Наявності/відсутності на рухомому складі інформації, передбаченої п. 27 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених Постановою КМУ від 18.02.1997 № 176 ;
6. Причин та підстав укладання в 2015-2017 р. кожної угоди в т.ч.: додаткової угоди з перевізниками (відповідність антиконкурентному законодавству, зміни шляху проходження (продовження або скорочення без зміни виду сполучення) протяжності маршруту, зміни шляху проходження (без зміни кінцевих зупинок та виду сполучення), загальної протяжності маршруту, листи перевізника про збільшення оборотних рейсів і протоколи виїзної комісії по маршруту);
7. Переліку розірваних договорів за невиконання рейсів;
8. Кількості регламентованого законодавством типу рухомого складу перевізників області в розрізі маршрутів;
9. Обов’язкового страхування пасажирів перевізниками, з наданням копій страхових полісів;
10. Перевізників (діючі договори), водії яких були учасниками ДТП, окремо - з летальними наслідками;
11. Реєстру проведення та результатів позачергових перевірок перевізників у випадках:
• подання Перевізником заяви Організатору про здійснення перевірки дотримання умов Договору, заяви про зміну умов Договору;
• виявлення факту подання Перевізником недостовірних або не в повному обсязі даних, які Перевізник зобов’язаний подавати відповідно до умов Договору;
• перевірки виконання Перевізником листів-повідомлень про усунення виявлених порушень умов Договору, виданих за результатами проведення чергових, позачергових перевірок та перевірок дотримання умов Договорів щодо готовності роботи у весняно-літній та/або осінньо-зимовий період;
• надходження звернень фізичних та/або юридичних осіб, та/або органів державної влади або місцевого самоврядування про порушення Перевізником умов Договору;
• неподання у встановлений термін Перевізником документів та/або інформації, обов’язок подання яких передбачений умовами цього Договору без поважних причин;
• отримання від Перевізника листа про розірвання Договору або направлення Перевізнику листа-повідомлення про розірвання Договору, перевірка в даному випадку здійснюється до дати закінчення строку дії Договору відповідно до листа (повідомлення) про розірвання Договору;
• ініціювання перевізниками судового розгляду щодо маршруту та в інших випадках, при яких нездійснення негайного втручання Організатора може призвести до погіршення надання послуг пасажирського автомобільного транспорту в Київській області (наприклад - не заїзд на автостанції ДП "Київпассервіс" та/або КП "Київпастранс").
По-друге,посадовими особами Київської облдержадміністрації не враховано у своїй роботі рекомендації Антимонопольного комітету України. Так, у квітні цього року Антимонопольним комітетом України за результатами дослідження встановлено, що обласними та більшістю районних державних адміністрацій під час проведення конкурсів серед перевізників взагалі не розглядається така умова конкурсу, як вартість перевезення. Враховуючи це, з метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, Комітет надав всім обласним державним адміністраціям такі обов’язкові для розгляду рекомендації:
1. Забезпечити перевірку вже укладених (чинних) договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на приміських та міжміських (внутрішньообласних) маршрутах, укладених обласними державними адміністраціями з автомобільними перевізниками, на наявність таких умов організації перевезень, як вартість перевезення пасажирів (тарифи) та порядок зміни перевізниками вартості перевезення пасажирів (тарифів), а за відсутності таких умов – ініціювати внесення відповідних змін до укладених договорів з перевізниками.
2. Забезпечити проведення конкурсного відбору перевізників з урахуванням вартості їх послуг, за результатами якого укладати договори про організацію перевезень пасажирів, в яких передбачати, зокрема:
1. Вартість проїзду, за якою перевізники будуть здійснювати перевезення пасажирів автомобільним транспортом.
2. Умови, за яких можлива зміна перевізниками вартості (тарифів) на перевезення пасажирів автомобільним транспортом, та порядок (умови) ініціювання та внесення таких змін у договори.
3. Забезпечити виконання районними державними адміністраціями, які є організаторами перевезень, зобов’язань, зазначених у пунктах 1 та 2 цих рекомендацій.
По-третє: столичні автостанції, що зазначені в конкурсних документах не атестовані і це грубе порушення діючого транспортного законодавства посадовими особами Київської облдержадміністрації.
Щоденно в Київ прибуває не менше 10 тис. автобусів приміського та міжміського сполучення. Тоді, як "пропускна здатність" всіх автостанцій Києва складала близько 3000 автобусів на добу. Зараз в столиці нашої країни залишились три автостанції, що обладнані належним чином та мають так званий паспорт. Це: автостанція "Теремки", автостанція "Київ" біля Ж/Д вокзалу та автостанція "Видубичі". Сумарна пропускна здатність яких недостатня для обслуговування існуючих пасажиропотоків. Тому є численні скарги стосовно несанкціонованого накопичення транспорту в місцях громадського користування. Це спричиняє затори на дорогах, створює незручності пішоходам, підвищує ризик ДТП, створює напругу в середовищі перевізників та шкодить іміджу столиці в цілому.
Отже, лише після усунення цих трьох причин можна визнавати результати розподілу маршрутів 20 вересня та проводити конкурси на визначення перевізників ще на 170 пасажирських маршрутах Київщини.
Інакше весь сегмент ринку в 50 млрд гривень на рік залишиться в тіні, пасажири будуть гинути в ДТП і ніхто за це й далі не буде нести відповідальності, в спеку в маршрутках буде жарко і в холод - холодно, автобуси на маршрутах залишаться старими і пошарпаними.
Наприкінці наведу вам одну цифру. За 2016 рік у ДТП за участю маршруток загинуло 142!! громадян. Ось чому все перераховане вище - важливо.
Станіслав Гвоздіков, голова ГО "Розвиток інфраструктури"