Скасування у Броварах допорогових закупівель - результат недосконалості системи Prozorro
Рішення про скасування в Броварах проведення обов’язкових процедур закупівель товарів, робіт і послуг розпорядниками бюджетних коштів через систему електронних закупівель Prozorro на так званих допорогових закупівлях, коли вартість предмета закупівлі товару чи послуги не перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень, стало вимушеним кроком. І головна причина криється в недосконалості самої системи.
Ми повністю підтримуємо ті принципи, які були задекларовані в Законі України “Про публічні закупівлі” - добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія та ефективність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, відсутність дискримінації учасників, об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Однак, головні розпорядники бюджетних коштів неодноразово повідомляли про часті випадки порушення окремих принципів, зокрема принципу добросовісної конкуренції і про те, що важко вберегтися від недобросовісних виконавців.
Однією із найбільш розповсюджених схем є участь у тендері “псевдофірм”, які у випадку перемоги ні з того ні з сього відмовляються підписувати договір із замовником або й взагалі виявляється, що фірма-переможець зареєстрована в невеликому селі в іншому регіоні. Іноді буває, що зазначений в пропозиції міський номер телефону не обслуговується, як було, наприклад при проведенні тендеру управлінням житлово-комунального господарства Броварської міської ради.
В таких випадках потрібно проводити торги заново, а це означає втрачати ще один місяць часу. Цього можна було б уникнути, якби учасники торгів вносили певну заставу, що гарантувало б реальні наміри суб’єктів господарювання виконати взяті зобов’язання. Якщо відмова учасника тендеру виявиться необґрунтованою, то застава не повертається.
Наступною проблемою є ціновий демпінг, коли недобросовісні учасники торгів навмисно зазначають найнижчу ціну порівняно з конкурентами. Інколи вони пропонують нереальну, значно нижчу за ринкову. Навіть якщо замовник розуміє, що пропозиція нереальна, він зобов’язаний визнати переможцем того підприємця, який запропонує найвигіднішу пропозицію.
Така ситуація була, наприклад, у КП “Бровари-Благоустрій” при закупівлі дизпалива. Тоді один із учасників запропонував доставити необхідний об’єм за 7 грн./л. Зрозуміло, що таку угоду виконати практично неможливо. Після підписання угоди “виявилось”, що товару немає в наявності, і учасник не може його доставити.
Іноді після підписання договору переможець надає довідку про зміну вартості товару в зв’язку із змінами закупівельної ціни і пропонує укласти додаткову угоду з новою ціною, фактично нівелюючи результати торгів. Так, часто ціна в додатковій угоді є вищою, ніж пропонували конкуренти по тендеру. І знову - витрачений час, потрібно оголошувати повторний тендер, але робочі процеси забезпечення життєдіяльності в місті не можуть чекати.
Окрім того, система не дає можливості залишити скаргу на недобросовісного учасника або відмітити його як ненадійного. Доцільно було б ввести в системі Prozorro рейтингове оцінювання учасників з можливістю залишати відповідний коментар.
Багато проблемних ситуацій виникало і з виконавцями послуг, коли через невідомих виконавців з інших регіонів під загрозою були терміни реалізації проектів. Багато проектів були перенесені на наступний бюджетний рік через зірвані торги у системі Prozorro.
Подібні ситуації траплялися і в освіті. Ремонтні роботи цього року не були завершені в визначені терміни, а на деяких об’єктах роботи взагалі були зірвані. Контролювати підрядників надзвичайно важко. Наприклад, у ДНЗ “Сонечко” роботи не проводились, підрядники не з’явились на об’єкті, а знайти власників фірми-переможця було досить складно, оскільки вони не місцеві. Щодо деяких дошкільних закладів, надходили скарги від керівників про те, що виконавці робіт не компетентні і не мають досвіду реалізації подібних проектів. Через таких виконавців не вдалось на 100% підготувати житловий фонд та навчальні заклади до зими.
Навіть щодо таких незначних закупівель, як, наприклад, живі квіти в подарунок чи послуги з заправки картриджів в бюджетних установах виникають проблеми. Обмежити регіон для вибору виконавця неможливо, оскільки це буде обмеженням конкуренції та дискримінацією учасників торгів. Натомість можна лише уявити, як підприємство, наприклад, у Сумах буде оперативно заправляти картриджі. Або в якому стані у Бровари доставлять квіти, наприклад, з Чернігова. Таких прикладів можна нараховувати десятки щодо всіх замовників без винятку.
Досить багато і технічних проблем в системі електронних закупівель, трапляються технічні збої, система “зависає” і всю інформацію і відповідну документацію потрібно завантажувати повторно.
Всі ці проблеми були озвучені розробникам системи Prozorro Олександру Стародубцеву та Тетяні Лісовській на спільній зустрічі з розпорядниками бюджетних коштів, яка відбулась ще наприкінці листопада 2016 року у Броварах. Тоді вони обіцяли врахувати озвучені зауваження керівників відділів і управлінь та директорів комунальних підприємств, однак жодних вдосконалень так і не відбулось.
Безперечно, ми будемо продовжувати виконувати норми Закону України “Про публічні закупівлі”, зокрема ч.1 ст. 2 щодо застосування системи електронних закупівель до замовників за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень.
Також можемо гарантувати, що під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою, усі розпорядники неодмінно будуть дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, що установлені зазначеним вище Законом.
Олександр Резнік, заступник Броварського міського голови