неділя, 15 грудня 2024 г.
Націоналізація як механізм публічного управління

Націоналізація як механізм публічного управління

Роман Головін

Голова Всеукраїнського об`єднання власників землі

В Україні вже так склалася ситуація, що для вирішення питання економічного відновлення та розвитку держави без націоналізації вже не обійтись.

Монополізація економічних чи суспільно-економічних сфер життєдіяльності в державі поза системи державної монополії рано чи пізно змушуватиме владу здійснювати державне втручання.

Відсутність своєчасного державного втручання в припинення чи упередження появи монополій поза сфери системи державної монополії передбачає можливості виникнення суспільно-класових конфліктів й деструктивних економічних процесів та розвиток корупції.

Монополії повинні існувати виключно за законом, визначені законом. Інші монополії повинні бути припинені в інтересах держави та її громадян.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Можна говорити про те, що монополізація, існування монополій  – основна причина проведення націоналізації. Революції чи пришвидшені еволюційні суспільно-економічні події є наслідком діяльності недержавних монополій.

Тому націоналізацію необхідно розглядати як процес демонополізації, а не як наслідки більш радикальних подій чи з’ясування будь-яких відносин.

Боротьба з монополіями – цивілізоване й загально визнаний економіко-суспільний напрям публічного управління. Розв’язання проблем монополії через націоналізацію будь-якої монополії чи об’єкту – є критичним механізмом публічного управління в суспільних інтересах.

Виникнення необхідності застосування механізмів націоналізації, управління (контроль та боротьба) монополіями обумовлено головним процесом суспільного розвитку – усуспільненням (соціалізацією).

Держава й її формування є наслідком усуспільнення, соціалізації людей, засобів й предметів праці та результатів діяльності. Відхилення існування й діяльності держави від системи усуспільнення моментально започатковує механізми руйнації економіки країни та суспільно-соціальної стабільності.

Тому націоналізацію необхідно розглядати як елемент та метод  усуспільнення, поряд з яким стоять й механізми демонополізації, комуналізації,  експропріації, конфіскації, секуляризації.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Перераховані механізми усуспільнення не є єдиними для усуспільнення. Об’єднуючим для визначених механізмів є спосіб застосування. Відмінностями є характер й наслідки змін. Так, націоналізація визначає загально-національний рівень, а комуналізація визначає рівень місцевого самоврядування – рівень громад. Здійснення експропріації має широке застосування й може визначатися як класовими протиріччями так суспільними потребами,  направленими не проти певної особи, а в інтересах суспільства з компенсацією експропріанту.

Як бачимо, механізми усуспільнення можуть діяти як послідовно, так і паралельно, доповнюючи один одного й мати свої внутрішні протиріччя.

Важливим для публічного управління необхідне чітке визначення механізмів усуспільнення. Законодавче закріплення наведених механізмів усуспільнення певною мірою існує як в загальних нормативних актах, так й нормативних актах прямої дії.

На сучасному етапі розвитку економічних та економіко-суспільних проблем все більшу роль необхідно віддавати процесам націоналізації та комуналізації. Існуючі антимонопольні інституції вже неспроможні вирішувати питання управління монополіями – монополії давно переросли межу управління, щоб на них впливати регуляцією.

Помилки приватизації з порушення норм процесів усуспільнення також вимагають проведення націоналізації.

Націоналізація повинна бути застосована як до економічних й природних монополій, які не належать державі, так й до олігархічних монополій – особистісних монополій заснованих на унітарному об’єднанні економічних ресурсів. 

Націоналізація як механізм публічної політики в першу чергу має нести економічну функцію, яка унебезпечує від погіршення економічної стану як в певній галузі так й в економіці в цілому з подальшим впровадженням механізмів публічного управління для стабілізації діяльності об’єкту націоналізації та подальшою його ефективною діяльністю в суспільних інтересах.

Об’єктами  націоналізації можуть бути:

- об’єкт неспроможний існувати без преференцій держави чи підтримки зі сторони держави у будь-який спосіб.

- об’єкт є економічною монополією чи її частиною й знаходиться під загрозою припинення діяльності чи її ускладнення;

- об’єкт є економічною монополією чи її частиною й його діяльність є суспільно значима;

- об’єкт є природною монополією й не діє в суспільних інтересах;

- інші випадки володіння об’єктами, що мають монопольне становище й не перебувають у власності держави, володіння яких суперечить Конституції України.

Методи націоналізації  повинні визначатися виходячи з суспільних, економічних, безпекових та інших потреб,  дотримання, здійснення й задоволення яких відбувається в інтересах українців та українського суспільства.

Методологія націоналізації повинна бути закріплена законодавчо й  визначати причини націоналізації, об’єкти націоналізації та забезпечення здійснення націоналізації.

Механізми націоналізації  передбачають відчуження прав власності на користь держави й призначення тимчасового управління чи нового керівництва з подальшим вжиттям необхідних оперативно-управлінських заходів, разом з якими  відбувається проведення аудиту діяльності об’єкту, який націоналізовано, та приймаються рішення щодо стратегії подальшої діяльності та розвитку об’єкту націоналізації.

Наслідками націоналізації повинні стати позитивні економічні та суспільні результати – збереження економічних та природних монополій та подальша їх діяльність в інтересах українського суспільства. 

Роман Головін, експерт з державного управління

КиевVласть

Теги: национализация, головин, монополизация, причины национализации, борьба с монополиями

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.