четверг, 28 октября 2021 г.
Націоналізація як механізм публічного управління

Націоналізація як механізм публічного управління

Роман Головін

Експерт з державного управління

В Україні вже так склалася ситуація, що для вирішення питання економічного відновлення та розвитку держави без націоналізації вже не обійтись.

Монополізація економічних чи суспільно-економічних сфер життєдіяльності в державі поза системи державної монополії рано чи пізно змушуватиме владу здійснювати державне втручання.

Відсутність своєчасного державного втручання в припинення чи упередження появи монополій поза сфери системи державної монополії передбачає можливості виникнення суспільно-класових конфліктів й деструктивних економічних процесів та розвиток корупції.

Монополії повинні існувати виключно за законом, визначені законом. Інші монополії повинні бути припинені в інтересах держави та її громадян.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Можна говорити про те, що монополізація, існування монополій  – основна причина проведення націоналізації. Революції чи пришвидшені еволюційні суспільно-економічні події є наслідком діяльності недержавних монополій.

Тому націоналізацію необхідно розглядати як процес демонополізації, а не як наслідки більш радикальних подій чи з’ясування будь-яких відносин.

Боротьба з монополіями – цивілізоване й загально визнаний економіко-суспільний напрям публічного управління. Розв’язання проблем монополії через націоналізацію будь-якої монополії чи об’єкту – є критичним механізмом публічного управління в суспільних інтересах.

Виникнення необхідності застосування механізмів націоналізації, управління (контроль та боротьба) монополіями обумовлено головним процесом суспільного розвитку – усуспільненням (соціалізацією).

Держава й її формування є наслідком усуспільнення, соціалізації людей, засобів й предметів праці та результатів діяльності. Відхилення існування й діяльності держави від системи усуспільнення моментально започатковує механізми руйнації економіки країни та суспільно-соціальної стабільності.

Тому націоналізацію необхідно розглядати як елемент та метод  усуспільнення, поряд з яким стоять й механізми демонополізації, комуналізації,  експропріації, конфіскації, секуляризації.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Перераховані механізми усуспільнення не є єдиними для усуспільнення. Об’єднуючим для визначених механізмів є спосіб застосування. Відмінностями є характер й наслідки змін. Так, націоналізація визначає загально-національний рівень, а комуналізація визначає рівень місцевого самоврядування – рівень громад. Здійснення експропріації має широке застосування й може визначатися як класовими протиріччями так суспільними потребами,  направленими не проти певної особи, а в інтересах суспільства з компенсацією експропріанту.

Як бачимо, механізми усуспільнення можуть діяти як послідовно, так і паралельно, доповнюючи один одного й мати свої внутрішні протиріччя.

Важливим для публічного управління необхідне чітке визначення механізмів усуспільнення. Законодавче закріплення наведених механізмів усуспільнення певною мірою існує як в загальних нормативних актах, так й нормативних актах прямої дії.

На сучасному етапі розвитку економічних та економіко-суспільних проблем все більшу роль необхідно віддавати процесам націоналізації та комуналізації. Існуючі антимонопольні інституції вже неспроможні вирішувати питання управління монополіями – монополії давно переросли межу управління, щоб на них впливати регуляцією.

Помилки приватизації з порушення норм процесів усуспільнення також вимагають проведення націоналізації.

Націоналізація повинна бути застосована як до економічних й природних монополій, які не належать державі, так й до олігархічних монополій – особистісних монополій заснованих на унітарному об’єднанні економічних ресурсів. 

Націоналізація як механізм публічної політики в першу чергу має нести економічну функцію, яка унебезпечує від погіршення економічної стану як в певній галузі так й в економіці в цілому з подальшим впровадженням механізмів публічного управління для стабілізації діяльності об’єкту націоналізації та подальшою його ефективною діяльністю в суспільних інтересах.

Об’єктами  націоналізації можуть бути:

- об’єкт неспроможний існувати без преференцій держави чи підтримки зі сторони держави у будь-який спосіб.

- об’єкт є економічною монополією чи її частиною й знаходиться під загрозою припинення діяльності чи її ускладнення;

- об’єкт є економічною монополією чи її частиною й його діяльність є суспільно значима;

- об’єкт є природною монополією й не діє в суспільних інтересах;

- інші випадки володіння об’єктами, що мають монопольне становище й не перебувають у власності держави, володіння яких суперечить Конституції України.

Методи націоналізації  повинні визначатися виходячи з суспільних, економічних, безпекових та інших потреб,  дотримання, здійснення й задоволення яких відбувається в інтересах українців та українського суспільства.

Методологія націоналізації повинна бути закріплена законодавчо й  визначати причини націоналізації, об’єкти націоналізації та забезпечення здійснення націоналізації.

Механізми націоналізації  передбачають відчуження прав власності на користь держави й призначення тимчасового управління чи нового керівництва з подальшим вжиттям необхідних оперативно-управлінських заходів, разом з якими  відбувається проведення аудиту діяльності об’єкту, який націоналізовано, та приймаються рішення щодо стратегії подальшої діяльності та розвитку об’єкту націоналізації.

Наслідками націоналізації повинні стати позитивні економічні та суспільні результати – збереження економічних та природних монополій та подальша їх діяльність в інтересах українського суспільства. 

Роман Головін, експерт з державного управління

КиевVласть

Теги: национализация, головин, монополизация, причины национализации, борьба с монополиями

четверг, 28 октября 2021 г.
07:15
Сегодня, 28 октября, ярмарки пройдут в семи районах Киева (адреса)
07:00
Погода в Киеве и Киевской области: 28 октября 2021 года
среда, 27 октября 2021 г.
20:45
Планові відключення електроенергії в Київській області 28 жовтня 2021 року (повний список населених пунктів)
20:24
Полиция за 37 млн гривен заказала реконструкцию кинологического центра фирме с уголовным шлейфом
20:05
33 центри і 205 пунктів щеплень: повний перелік адрес, де на Київщині можна вакцинуватись
19:41
На Киевщине задержали подозреваемого в похищении человека и завладении криптовалютой стоимостью 2,5 млн долларов
19:31
На Осокорках откроют один из самых масштабных экологических парков в Украине
19:22
Строители “стеклянного моста Кличко” выиграли тендер на строительство учебно-тренировочной базы рядом с незавершенным Ледовым стадионом
19:05
Профільні міністерства презентували результати щодо реалізації проєктів у межах Нацстратегії безбар’єрності
18:43
У рамках “Великого будівництва” в капремонт дороги на Білоцерківщині спрямують 132 млн гривень
18:26
От Кличко требуют объяснений по поводу съездов с Подольско-Воскресенского моста через озеро Радунка
18:06
Столичные коммунальщики несут убытки из-за ковидных скидок на аренду муниципальной недвижимости
17:43
Нардепы просят Зеленского дать Музею истории Киева статус национального
17:24
“Велике будівництво”: на Київщині ліквідовують проблемні ділянки на дорогах
17:01
У Білоцерківській школі №18 за 21 млн гривень побудують їдальню
16:46
За прошедшие сутки в аэропортах Киева обнаружили 10 поддельных COVID-сертификатов
Календарь событий
“Киевкинофильм” обещает к концу 2021 года завершить четырехлетний капремонт кинотеатра “Краков”
27 октября 2021 г. 15:00
“Киевкинофильм” обещает к концу 2021 года завершить четырехлетний капремонт кинотеатра “Краков”
К концу 2021 года КП “Киевкинофильм” обещает завершить начатый еще в августе 2018 года капремонт здания кинотеатра “Краков” (ул. Русановская набережная, 12). За него суммарно должны заплатить 169,41 млн гривен, что на 1,51 млн больше, чем предусмотрено обнародованной “Киевкинофильмом” сметой (167,9 млн гривен). Похоже, завершать ремонт будет ООО “Ж.О.К”, которое работает на объекте с февраля 2020 года и недавно по переговорной процедуре получило новый подряд почти на 35 млн гривен. Новый заказ этому ООО отдали несмотря на то, что руководство “Ж.О.К” правоохранители подозревали в присвоении бюджетных средств при благоустройстве и реконструкции муниципальных объектов, а срок выполнения работ по предыдущему договору на ремонт кинотеатра “Краков” увеличили на целый год.
Миллиарды Непопа: Нацполиция расследует сомнительные закупки КП “Житлоинвестбуд-УКБ”
27 октября 2021 г. 12:00
Миллиарды Непопа: Нацполиция расследует сомнительные закупки КП “Житлоинвестбуд-УКБ”
Главное следственное управление (ГСУ) Нацполиции Украины еще минимум год будет собирать доказательства злоупотребления должностными лицами КП “Житлоинвестбуд-УКБ” своим служебным положением. По данным следствия, столичные коммунальщики неправомерно отдавали большую часть бюджетных подрядов компаниям, которые связаны с экс-руководителем данного КП, замглавы КГГА и депутатом Киевсовета от мэрской партии “УДАР” Вячеславом Непопом (на коллаже). Сколько денежных средств было перечислено на счета таких фирм, пока достоверно неизвестно, но как минимум три компании получили подрядов на общую сумму свыше 1,63 млрд гривен. Среди прочего, правоохранителей заинтересовала третья очередь реконструкции киевского зоопарка стоимостью более 802 млн гривен. Похоже, руководство КП “Житлоинвестбуд-УКБ” еще до проведения тендера решило, что эти работы будет выполнять явно связанное с Непопом ЧАО “Фундамент”.