четвер, 18 квітня 2024 г.
Діяльність депутатів районних рад на сьогодні визначена лише на папері

Діяльність депутатів районних рад на сьогодні визначена лише на папері

Дмитро Ільющенко

Депутат Фастівської районної ради Київської області, юрист

Перший рік роботи районних рад в умовах децентралізації дуже яскраво показав, як можна перетворити колись активний і значимий орган місцевого самоврядування в паралізований і дезактивований баласт між обласною та місцевими радами. Насамперед, це стосується розмитих, спірних і обмежених повноважень. Всі депутати районного рівня очікують змін до чинного законодавства, бо районні ради залишилися в тому ж правовому полі, а діяльність рад наразі відображається лише на папері.

Звісно, повноваження районних рад де-юре існують, серед яких:

- забезпечення організації роботи ради;

- затвердження районного бюджету, звітів про його виконання;

- затвердження програм розвитку;

- управління майном спільної власності, територіальних громад районна (до передачі територіальним громадам).

Зараз це більше нагадує видимість роботи. Так чи інакше, районна рада втратила роль посередника між державою та місцевими радами і це, як не крути, задає новий формат у роботі досі існуючих районних рад. Деякі політологи жартують з цього приводу, кажучи: “чим займатимуться районні ради в майбутньому, це те, що вони зможуть придумати”.
Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Другий аспект роботи — це питання фінансування, що, на жаль, гостро постало в роботі районних рад. Згідно із статтею 64 Бюджетного кодексу України в контексті прибутку від комунальної власності та від здачі її в оренду, то на прикладі Фастівського району можу сказати, що це — “авгієві стайні” і треба мати значний ресурс і сили, щоб їх почистити. Для того щоб зробити з них об’єкти прибутку, необхідно вкласти кошти, і як з’ясувалося, немалі. Тому це — аж занадто сумнівне надходження до бюджету. 14 стаття Бюджетного кодексу України, яка декларує, що можна розпоряджатися вільними залишками районних бюджетів у порядку, визначеному цією статтею.

Разом з тим, не кожен район отримав у спадок хоч якісь кошти, більшість зовсім не мали жодних фінансових ресурсів. Фастівський район в цьому сенсі став одним з тих, якому було над чим думати під час вирішення, куди раціонально направити ці “залишки”. Кожна ОТГ пропонувала своє бачення розподілення коштів.

Статті 93 та 101 Бюджетного Кодексу України доповнюють картину надходжень за рахунок субвенцій, дотацій з обласного чи державного бюджетів. Звісно, законодавство не забороняє районній ланці просити кошти і в місцевих громад, але кому потрібне це навантаження, не зрозуміло.

Якщо проаналізувати всі ці “фінансові джерела”, то з’явиться питання, як політично вижити та реалізувати свій обов’язок перед громадою. Усі ці питання неодноразово підіймалися на засіданнях УАРОР (Асоціація районних та обласних рад), куди на початку з ентузіазмом, а потім по інерції, з’їзджалися голови та представники всіх районних рад України. Адже цей комунікативний майданчик вважався потрібним для реалізації реформи місцевого самоврядування та формування спільної конструктивної позиції у взаємодії з органами законодавчої та виконавчої влади.

Та згодом думка змінилася. Станом на сьогодні, питання є актуальним і відкритим. Жвава дискусія, що робити з районними радами точиться кожного дня. Слова “районні виконкоми”, “районна ланка”, “префекти” лунають щоразу, коли обговорюється модель адміністративного устрою. І це зрозуміло! Але поки це все вирішується, депутат має працювати. Єдине, що заважає, — це відсутність повноважень. Бо коли нема повноважень у депутата, він нічим, по суті, не відрізняється від громадського діяча.

Завдання громадських лідерів – формувати громадську думку, звертати увагу на ті чи інші питання, критикувати, аналізувати роботу влади. Завдання ж депутатів – принципово інше. Він має впроваджувати та реалізовувати владні рішення. Так, депутатські звернення та запити важливі, але не основні і далеко не єдині повноваження депутата.

Відтак, депутат, який діє як класичний представник громадської організації, насправді шкодить громаді. Це відбувається через те, що кожен повинен займатися своєю роботою: громадськість має привертати увагу, а депутати шукати і ухвалювати потрібні громадські рішення. Маю надію, що все ж таки районні депутати знов стануть активними суб’єктами нормотворчої діяльності, зможуть активно впливати на вирішення питань громади, а не будуть “громадськими діячами” для отримання публічної інформації, направлення звернень, заяв, скарг та оскарження дій службовців. Ці питання набувають особливої ваги з урахуванням процесів децентралізації та розширення повноважень територіальних громад і прав місцевих рад. Шкода лише, що робота депутатів районних рад залишилася поза увагою законодавця та не отримала належного визнання і повноважень.

Дмитро Ільющенко, депутат Фастівської районної ради Київської області, юрист

КиевVласть

Теги: новости украины, финансирование, децентрализация, закон, полномочия, районные рады

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.