вівторок, 12 листопада 2024 г.
Децентралізація, але не “балканізація” України

Децентралізація, але не “балканізація” України

Леонід Косаківський

Київський міський голова, голова Київради, голова міської державної адміністрації в 1993 - 1998 рр.

Всі як мантру у нас зараз повторюють слово децентралізація. Але кожен вкладає в нього свій зміст.

Ми, як завжди, кидаємося в крайнощі. Після жорстко централізованої системи влади маємо шанс отримати махновщину, своєрідне гуляйполе.

Те, що нам пропонується зверху, і чого домагаються на місцях, не надто чітко артикульоване, й іноді йде в розріз з європейським мейнстрімом та нашими власними багатими традиціями самоврядування.

Ключовим напрямом реформи її ініціатори назвали децентралізацію повноважень. Ми це вже на словах проходили в 2005-му. Як і тоді, так і зараз, здається, автори не дуже усвідомлюють, про що йдеться.

Хотілося б знати: яка з відомих Європі форм децентралізації — деконцентрація, делегування повноважень чи передача влади на місця — пропонується? Або в якій комбінації?

Хоча взагалі західноєвропейські країни тяжіють до оптимального балансу між централізацією й децентралізацією.

Дійсно, в європейських країнах діє принцип передачі функцій надання послуг населенню органам влади, що здатні їх виконувати найкраще, тобто органам, найбільше наближеним до людей. Однак у більшості таких держав перевага надається багаторівневій системі, при якій діяльність, що необхідна для більшої території, здійснюється вищим рівнем влади, тоді як нижчі щаблі влади опікуються послугами місцевого характеру.

Там добре знають, що більшість поселень не можуть бути самодостатніми.

Намаганням нав’язати людям думку, що після реформи на кожне село проллється золотий дощ, є, щонайменш, недобросовісними. Такі обіцянки добряче присмачені маніловщиною, Негоже очікувати манни небесної і збивати народ на манівці.

Бо звідки візьмуться гроші? Ми все ж таки бідна країна. Українська казна має у своєму розпорядженні значно менше коштів у порівнянні не лише з провідними країнами світу, але й деякими тамтешніми містами.

Тому опустімося краще на грішну землю і погляньмо правді у вічі. У всьому світі були, є й будуть економічно розвинуті й депресивні території, як і механізми нівелювання диспропорцій. Нікуди і ми не дінемося від перерозподілу державних коштів від багатших до менш заможних адмінутворень, коефіцієнтів вирівнювання, дотацій і субвенцій із метою забезпечення мінімальних соціальних стандартів для всіх українців без винятку, незалежно від місця їхнього проживання.

Отже, економічний потенціал і податкоспроможність адмінодиниці, національні, історичні та інші не менш важливі чинники (демографічна ситуація, стан ринку праці та ін.), а не якісь ефемерні конструкції, мають бути визначальними при наділенні територій відповідними повноваженнями.

Недарма у тій же Франції активно стимулюються міжмуніципальне співробітництво, об’єднання зусиль громад для вирішення спільних для них завдань забезпечення людей необхідними послугами. Рівні таких утворень визначені законом, як і їхні права.

Наші “реформатори” про це ні пари з вуст. Як і про проблему “балканізації”, як її формулюють в Європі — некерованість та відцентрові тенденції з боку окремих адмінтеродиниць.

Ставши на правильний шлях ліквідації держадміністрацій і утворення замість них на всіх рівнях місцевої влади виконкомів, ми не маємо права виплеснути з водою дитину. Маємо загрозу отримати натомість удільні князівства в сучасному варіантові.

Щоб держава не розповзалася, її як становий хребет має тримати система представників уряду на місцях, щось на зразок французьких префектів або польських воєвод.

Отже, наша модель реформи влади має бути триєдиною — децентралізація, сильний державний нагляд на місцях за дотримання законності та всілякий розвиток міжмуніципального співробітництва, формування різного роду міжмуніципальних утворень для розв’язання нагальних проблем за прикладом деяких європейських країн.

Теги: децентрализация, реформа, Экономика, косаковский, балканы

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.