Інформаційна бульбашка або чому дехто й досі зневажає TikTok?
Багато хто каже, що інформаційна бульбашка – це щось погане, нібито бути всередині неї означає бути в інтелектуальній ізоляції. Можливо, й так, але з іншого боку – хіба це погано: знайти комфортне для себе середовище, де можна відпочити від повсякденних турбот?
Соцмережі, відеохостинги та веб-сайти керуються алгоритмами користувачів, лайками й репостами, а також частими пошуковими запитами. У більшості випадків відвідувач, наприклад, Інстаграму сам обирає контент для споживання – він підписується на друзів, блогерів, фан-сторінки за улюбленими серіалами, акторів та співаків, які йому цікаві тощо. Але що можна сказати про відносно новий застосунок ТікТок? Думки щодо нього дуже суперечливі!
Материал подготовлен в рамках Проекта "Юн-Пресс-KV"
TikTok – це соціальна мережа, створена у 2016 році китайською компанією ByteDance з метою розповсюдження музичного відео-контенту.
Спочатку TikTok, об’єднаний із платформою musical.ly, сприймався як чергова соціальна мережа для публікування безглуздих відео під музику з яскравими спецефектами, масками та переходами. Однак, згодом цей застосунок набув популярності у багатьох країнах світу. Для когось додаток став джерелом якісного контенту, а для когось – способом заробітку.
Незважаючи на спочатку негативну репутацію, TikTok лише за декілька років трансформувався у зручну платформу, яка вражає аудиторію з різних куточків Землі різноманіттям цікавих відеороликів: хтось любить дивитися кумедні короткі скетчі про життєві ситуації, хтось знімає довгі інформативні ролики для освічення важливих соціальних питань, хтось повторює нашумілі тренди, а хтось ділиться процесом своєї творчості на камеру. 15, 30, 60 секунд – будь-хто може знайти для себе вдалий формат і вдалу тему. Головне – це залетіти у рекомендації. For you page – запорука успіху будь-якого тіктокера.
Здавалося б, платформа розвивається й контенту ніколи не бракує. Що може піти не так? Все дуже просто: у кожної соціальної мережі є свої хейтери.
Як працюють алгоритми TikTokу, ніхто не знає. Не існує однієї правильної формули успіху – все вирішує щаслива випадковість: потрапиш “у рек” чи не потрапиш? Однак, для звичайного глядача все набагато простіше: він гортає стрічку рекомендацій, ставить “лайки” на відео, які йому сподобалися, і шляхом хитрих або не дуже розрахунків TikTok розуміє, який контент рекомендувати споживачу у майбутньому.
Нічого не нагадує? Так, славнозвісна інформаційна бульбашка, в яку ми потрапляємо, самі того не помічаючи. Відкриваючи TikTok уперше, ми бачимо какофонію із різноманітних відео: дивні танці під дивну музику, смішні, або навпаки, безглузді тренди, чудові малюнки невідомих художників, застарілі пранки, естетичні відео тощо, тощо, тощо. Спочатку це викликає сумніви та невдоволення: як серед цієї мішанини виділити для себе щось дійсно варте уваги?
Головна особливість і в той же час Ахілесова п’ята TikTokу – це початкові рекомендації для нових користувачів. Упродовж перших кількох днів користування споживач повинен сам побудувати для себе затишне середовище, лайкаючи лише ті відео, які йому подобаються, та ігноруючи усе, що він вважає сміттям. Але саме ця особливість відлякує потенційних юзерів – ніхто не хоче надувати свою інформаційну бульбашку, копирсаючись у безглуздих відеороликах.
І все ж, немає сенсу заперечувати, що у 2021 році TikTok перебуває на піці своєї популярності, й усі упередження щодо цього застосунку поступово зникають. Діти, підлітки та дорослі знаходять там для себе прихисток, друзів за інтересами, можливість насолодитися індивідуальними рекомендаціями і навіть побудувати кар’єру на фаст-контенті – чому б і ні, власне? Хочеш – роби дуети із відомими блогерами; хочеш – зніми короткий етюд із професійною акторською грою; хочеш – вигадай танець під вірусну пісню та набери мільйони переглядів…
Звісно, усюди є підводне каміння – швидка популярність може обернутися швидким провалом, а одне неправильне слово може призвести до блокування відеоролику та “тіньового бану” акаунту – від цього, на жаль, нікуди не можна подітися. Однак, де з одного боку ризики, хейт і можливі розчарування, з іншого – можливість знайти підтримку в лояльної аудиторії та поділитися творчістю.
Напевно, одна з негативних інформаційних бульбашок нашого суспільства – це скептицизм та постійна недовіра. Перебуваючи у колі однодумців, які вважають інновації чимось дурним або навіть небезпечним, людина сама створює для себе бар’єр і втрачає можливість розширювати кругозір. Так, кожен має право на власну думку і на власну “інформаційну бульбашку”. Але ця бульбашка має постійно розширюватися, інакше її господар залишатиметься обмеженим та відрізаним від світу.
Материал подготовлен в рамках Проекта "Юн-Пресс-KV"