середа, 10 серпня 2022 г.
Як Київоблрада познущалася над процедурою таємного голосування

Як Київоблрада познущалася над процедурою таємного голосування

Любов Гребелюк

Адвокат, керівник юридичного відділу Київської обласної організації політичної партії "За майбутнє"

Напередодні судового засідання у справі про оскарження обрання голови Київської обласної ради нагадаю, як Слуги народу, Батьківщина, ОПЖЗ захоплювали посаду голови, не нехтуючи при цьому будь-якими засобами.

Контролювати волевиявлення трьох фракцій непросто, тому їх керівники довго не думаючи, примусили всіх своїх депутатів показувати на весь сесійний зал кожен бюлетень, щоб випадково хтось "не помилився" у волевиявленні за кандидатуру голови Київської обласної ради. Це при тому, що закон вимагає проводити процедуру обрання голови лише таємно.

Зараз Київська обласна рада у своєму відзиві на позовну заяву пише, що це абсолютно правильна процедура таємного голосування, при якій кожен депутат демонструє своє голосування всім присутнім. Тут, звичайно, їх по-іншому не примусиш сказати, бо крісло голови Київської обласної ради зручне та комфортне.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Але для громади поясню, що таке таємниця голосування. Хоча після нещодавніх місцевих виборів кожен виборець міг побачити, як відбувається таємне голосування і що за демонстрацію бюлетеня можна було притягти до відповідальності, зокрема, кримінальної.

Таємне голосування — вид голосування, при якому учасники голосують анонімно. Важливим критерієм таємного голосування є виключення контролю за волевиявленням голосуючого.

Таємне голосування надає можливість кожному депутату ради особисто та без жодного стороннього впливу віддати свій голос. Гарантія таємного голосування у даному випадку унеможливлює тиск на депутата ради, що надає йому можливість здійснити своє волевиявлення відповідно до реально існуючої потреби та внутрішнього переконання.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Депутат після одержання бюлетеня для таємного голосування має ввійти до кабіни голосування та опустити заповнений бюлетень таємно у скриньку, щоб залишити своє волевиявлення в таємниці.

Таємне голосування є одним з основних конституційних принципів виборчої системи та є гарантією вільного волевиявлення.

Принцип таємного голосування належить до загальновизнаних принципів виборчого права.

Він закріплений у статті 25 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права і статті 3 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, статті 3 Європейської Хартії місцевого самоврядування.

Кодекс належної практики у виборчих справах Венеційської комісії, прийнятий у 2002 році, відносить таємне голосування до п’яти основоположних принципів європейського виборчого доробку. Кодекс належної практики стверджує, таємність голосування призначена захистити виборця від всякого тиску, який може бути наслідком чужого знання про вибір виборця.

Стаття 21 Загальної Декларації прав людини встановлює, що вибори необхідно проводити шляхом таємного голосування, або у іншій формі, яка забезпечує вільне голосування.

Стаття 7.4 Документу Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру НБСЄ встановлює, що усі держави-учасники зобов`язуються, що голосування проводитиметься таємно або буде застосована інша форма вільного волевиявлення.

Пункт 5 розділу 4 Декларації “Про критерії вільних і справедливих виборів” від 26 серпня 1994 року передбачає, що держави повинні вживати усіх необхідних заходів для забезпечення принципу таємного голосування, щоб виборці мали можливість вільного голосування, без страху та не боячись залякування та переслідувань за результатами такого голосування.

Конвенцією “Про стандарти демократичних виборів, виборчих прав та свобод у державах учасниках Співдружності Незалежних Держав” від 7 жовтня 2002 року встановлено, що дотримання принципу таємного голосування означає неможливість здійснення контролю за волевиявленням виборця та забезпечення рівних умов для вільного вибору.

З наведених положень міжнародних правових актів видно, що процедура таємного голосування є найбільш демократичною процедурою яка забезпечує можливість вільного волевиявлення та голосування без будь-якого тиску, страху залякування та переслідувань за результатами такого волевиявлення та голосування.

Відтак, саме вільне волевиявлення без будь-яких побоювань щодо подальшого впливу результатів такого волевиявлення (голосування) є базовим принципом (передумовою) правової природи таких взаємовідносин.

Якщо застосувати аналогію закону до таємного обрання голови обласної ради, то відповідно до статті 16 Виборчого кодексу України голосування на виборах в Україні є таємним. Контроль за змістом волевиявлення виборців, встановлення або розголошення змісту волевиявлення конкретного виборця будь-яким чином забороняється.

Членам виборчих комісій, офіційним спостерігачам, представникам засобів масової інформації, іншим особам забороняється вчиняти будь-які дії чи розголошувати відомості, які дають можливість встановити зміст волевиявлення конкретного виборця.

Тобто, законодавець чітко встановив, що в Україні заборонено контроль над змістом волевиявлення та його розголошення.

Проте, фракції від Слуги народу, Батьківщина, ОПЖЗ щоб максимально гарантувати обрання свого голови зробила все для того, щоб порушити процедуру таємного голосування під час виборів голови Київської обласної ради 27.11.2020.

П.с. Для певних депутатів, фракцій Кам’янець -Подільської міської ради також може бути цікавим. Щоб у гонитві за посадою секретаря ради випадково не порушити закон.

Любов Гребелюк, адвокат, керівник юридичного відділу Київської обласної організації політичної партії "За майбутнє"

КиевVласть

Теги: новости киевщины, киевоблсовет, голосование, київоблрада, голосування, глава киевоблсовета

середа, 10 серпня 2022 г.
16:44
ЮНІСЕФ допоможе створити укриття у дитячому садку “Калинка” у Славутичі
16:28
Влучання акуратне, але дієве, - ЗСУ вивели з ладу міст у районі Каховської ГЕС
16:07
У внутрішньому дворику столичної мерії висадили паростки винограду Вічі для вертикального озеленення
15:46
Злили понад тонну мастила: на Київщині мародери місяцями обкрадали трансформаторні підстанції (відео)
15:29
Броварська РВА виділила добровольцям Калитянської громади палива на 300 тисяч гривень
15:12
Завтра, 11 серпня, у Києві та області очікується гроза, - Укргідрометцентр
14:50
Кабмін пропонує Раді уточнити в законі межі допустимої взаємодії з окупантами
14:48
Окупанти завдали ракетного удару по житлових будинках у Дніпропетровської області прикриваючись Запорізькою АЕС
14:27
У КМДА запевнюють, що батьки самі обиратимуть будь-яку форму навчання дитини: офлайн, онлайн чи індивідуальну
14:04
У Києві “Озеро Коров’яче” на Бортничах планують оголосити ландшафтним заказником місцевого значення
13:44
Як змінилися ціни на м’ясо в супермаркетах країни протягом року (інфографіка)
13:26
У Києві за добу перевірили 54 фастфуди, виявлено понад десяток порушень
13:02
Правоохоронці викрили нові факти воєнних злочинів офіцера армії рф на Київщині (відео)
12:43
На Київщині перепрофілювали заклади загальної середньої освіти
12:13
В управління АРМА передали більше 115 млн гривень, вилучених у столичного забудовника
11:57
В Україні діє телефонна лінія для консультації психологів
Календар подій
Відкритий лист члена Оргкомітету Київського форуму волонтерів Президенту України Володимиру Зеленському
3 серпня 2022 г. 09:00
Шановний Володимире Олександровичу! 15 липня 2022 року у Києві відбувся перший масштабний Київський Форум волонтерів, в якому взяли участь більше 120 волонтерських спільнот і волонтерів. На форумі було обрано його координаційний орган, покликаний сприяти вирішенню проблем волонтерського руху та його взаємодії з державою –  Оргкомітет. Членом Оргкомітету обрали і мене. Серед багатьох проблем руху, що розглядалися на форумі за участю запрошених представників державних органів, постало питання податкових ризиків для значної кількості волонтерів, діяльність яких йде не через офіційно зареєстровані неприбуткові організації. Впевнений, що Ви у повній мірі обізнані щодо обсягу допомоги армії, вимушеним переселенцям та постраждалим в результаті окупації, що з 2014 року, а тим більше після початку повномасштабної війни, надає волонтерський рух. На жаль, органи влади – Верховна Рада, Кабінет міністрів та інші виконавчі органи в законодавчому та організаційному плані часто не встигають відповідати викликам, що стоять перед країною та волонтерською спільнотою. Тому, розуміючи важливу роль волонтерського руху для національної безпеки і оборони держави та виходячи зі статті 106 п.17 Конституції України від імені волонтерської спільноти прошу Вас як Верховного Головнокомандуючого Збройних сил України розібратися у проблемі і, виходячи з Ваших можливостей як Президента країни знайти механізми її вирішення.