понедельник, 17 января 2022 г.
Від дикості до цифровізації: будівельні антикорупційні механізми в законопроєкті №5655

Від дикості до цифровізації: будівельні антикорупційні механізми в законопроєкті №5655

Олексій Коваль

Керівник проєктів Perfect Group

Верховна Рада готується до ухвалення в другому читання проєкту закону №5655 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності”. Якщо законопроєкт буде фінально прийнято, він може без перебільшення стати найбільшою перемогою здорового глузду над корупцією в українській будівельній сфері.

Тривалий час в Україні містобудівна діяльність відбувається досить хаотично. Чиновники відомого органу-монополіста, роботу якого нещодавно припинили після декількох невдалих спроб реформ, на свій розсуд видавали чи блокували отримання дозволів. Нерідко забудовники починали роботи самовільно – від безвиході або просто не бажаючи отримувати необхідні документи. З іншого боку, історичні будівлі знаходяться під постійним ризиком. Адже місцева влада не має законних механізмів швидко зупинити роботи з демонтажу старого будинку, тоді як власник ризикує отримати символічний штраф – від 1,7 до 17 тисяч гривень.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Якщо деяким невеликим девелоперам така ситуація навіть подобалась, бо давала змогу вирішувати багато питань в обхід закону, великі системні гравці, які працюють на репутацію, часто були змушені миритися зі збитками. Наприклад, минулого року судові процеси з ДАБІ займали по 6-9 місяців. Девелопери масово оскаржували незаконні рішення чиновників та вигравали справи. Однак попри очевидні порушення з боку держслужбовців, тривалі простої та пов'язані із ними збитки, чиновники не мали жодних наслідків для себе чи власних кар’єр.

Перший компонент реформи, передбаченої ключовим законопроєктом реформи містобудування №5655 – цифровізація всіх дозвільних документів. У разі прийняття нового закону, державна реєстрація права на виконання підготовчих і будівельних робіт відбуватиметься виключно через електронну систему. Це означає, що всі процеси почнуть проходити прозоро та відкрито.

Замовники будівництва зможуть самостійно подавати документи про початок робіт в онлайн-режимі. Електрона система також міститиме дані про призначення ділянки та інші відомості. Завдяки цьому невідповідності між поданими документами та наявними даними зможуть автоматично визначатися  і система просто не надасть дозвіл розпочати будівництво.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Паралельно розширюється перелік інформації, яка перевіряється під час експертизи проєктної документації на будівництво об’єкта. Додатково буде визначатися відповідність намірів забудови цільовому призначенню земельної ділянки, наявність/відсутність в об’єкта статусу пам’ятки культурної спадщини або щойно виявленого об’єкта культурної спадщини.

Відповідальними за перевірку для більшості об'єктів стануть приватні експертні організації. При цьому буде неможливо отримати дозвіл на початок будівництва, якщо відповідальні особи не підтвердять, що вони здійснюють авторський та технічний нагляд або містобудівний контроль на певному об’єкті будівництва.

Для експертних організацій планується введення страховки – фінансового механізму захисту держави від можливих помилок або потенційних недобросовісних дій. На додачу до ризику втратити ліцензію у випадку допущення порушень, чого точно не могло статися під час функціонування ДАБІ, експертні організації матимуть конкретні фінансові зобов’язання.

Подібний механізм контролю працює в США, Новій Зеландії та багатьох інших країнах. Там ліцензовані фахівці на кожному етапі, визначеному в рамках будівельних кодексів, перевіряють спочатку можливість реалізації проєкту на певній ділянці, а потім контролюють результати робіт. Виїжджаючи на місце та проводячи справжні перевірки, вони можуть прийняти роботи чи винести припис щодо усунення конкретних недоліків. При цьому всі дії фіксуються в електронних системах.

Новацією, що відповідає сучасним реаліям, стане розподіл повноважень контролю між різними суб’єктами. Органи місцевого самоврядування позбавляються дозвільних функцій – видавати дозвіл або відмову буде е-система в автоматичному режимі. При цьому реальних повноважень слідкувати за дотриманням містобудівної документації в місцевих чиновників стане більше. У разі порушення задекларованих забудовником намірів, саме місцеві органи зможуть ініціювати знесення незаконних об’єктів без рішення суду.

Для незалежного контролю суб’єктів будівництва створюється Містобудівна палата. Серед основних функцій, орган розглядатиме справи про порушення в процесі будівництва, допущені підрядниками, чиновниками, експертними організаціями, інженерами технічного нагляду чи іншими суб’єктами. Основний склад членів палати буде періодично переобиратися, щоб уникнути корупційних ризиків.

Наступник сумнозвісного ДАБІ – Державна інспекція архітектури та містобудування України (ДІАМ), займатиметься незалежним контролем об’єктів підвищеної складності та небезпеки СС3, до яких відносять мости, дорожні розв’язки та інші великі інфраструктурні об’єкти, включаючи житлові комплекси. Щодо останніх, забудовники сподіваються, що цифровізація дозвільних документів та можливість звіряти висновки чиновників із заключенням незалежних експертів дозволять скоротити корупційні ризики. Також ДІАМ контролюватимуть будівництва, що фінансуються за бюджетні кошти і спорудження об’єктів, які становлять державну таємницю.

Ще одним компонентом нового законопроєкту є підвищення відповідальності за порушення умов користуванням ділянки та незаконне будівництво. Зокрема, порушники притягатимуться до кримінальної відповідальності, а об’єкти незаконного будівництва можна буде заарештувати. Внесення підробних документів чи завідомо неправдивих або сфальсифікованих відомостей до електронних інформаційних систем каратиметься обмеженням волі.

Ухвалення законопроєкту №5655 зможе нарешті привести видачу документів та контроль в будівельному секторі України до практики розвинутих країн. Відхід від монопольного органу, що замість перевірок займався створенням корупційних передумов, особиста відповідальність забудовників, посадовців та приватних фахівців у сфері технічного нагляду, цифровізація документації та процесів – це ключові кроки, які зможуть забезпечити баланс між бюрократичними процедурами та реальними перевірками законності будівництва й відповідності робіт проєктній документації.

Олексій Коваль, керівник проєктів Perfect Group

КиевVласть

Теги: мнение, строительная отрасль, законопроект 5655, законотворчество

понедельник, 17 января 2022 г.
19:12
Полесская община будет платить за воду по новым тарифам
19:05
Завтра, 18 января, в столице начнут работать два новых автобусных маршрута
18:46
За полгода Центральный автовокзал Киева обслужил более четверти миллиона пассажиров
18:21
Компания “Интергал-Буд” обнародовала данные о ходе строительства ЖК “Парковые Озера”
18:11
На Киевщине в результате пожара в дачном доме погиб мужчина
18:04
Капремонт шляхопроводу по вул. Олега Онікієнка в Броварах обійдеться в 80 млн гривень
17:44
Нардеп Грищук просит предоставить ему список ремонтов придомовых территорий, запланированных в Соломенском районе на 2022 год
17:23
Правоохранители сообщили о подозрении еще одному участнику схемы по вымоганию взяток за захоронения на столичных кладбищах
17:01
“Киевоблгаз” завершает работы по газификации “МакДональдса” в Бориспольском районе
16:41
Влада Баришівки погодила ДПТ для тепличного господарства
16:33
Кличко заявил о повторном заражении Ковидом, чтобы не встречать Порошенко, - Алексей Беловол
16:21
Глава КОГА Володин назначил стипендии выдающимся деятелям культуры Киевщины
16:12
Кабмин назначил Ростислава Замлинского заместителем министра обороны
16:04
Количество больных гриппом и ОРВИ в Киеве за неделю выросло более чем на четверть
15:43
В декабре столичные многоэтажки потребили на 16% больше тепла, чем в ноябре
15:26
В 2021 году в бюджет Киева поступило налогов на недвижимость на 89,3 млн гривен больше, чем годом ранее
Календарь событий
Департамент земресурсов КГГА сулит “монетизацию” еще 7,5 тыс. га столичной земли
17 января 2022 г. 15:00
Департамент земресурсов КГГА сулит “монетизацию” еще 7,5 тыс. га столичной земли
На рассмотрение Киевсовета вскоре представят результаты инвентаризации следующего “куска” земель столицы общей площадью более 7,5 тыс. га (порядка 8% от всей площади Киева). Преимущественно это – лесные и промышленные территории, менее третьей части – земли жилой и общественной застройки, рекреации и водного фонда, многие участки уже сформированы (имеют кадастровые номера). При этом, такая инвентаризация могла “потянуть” из городского бюджета порядка 180 млн гривен (были ли в реальности потрачены эти деньги – неизвестно). Замглавы КГГА Петр Оленич (на фото в центре) и директор “земельного” департамента КГГА Валентина Пелих (на фото справа) уверяют, что будущая аренда или продажа проинвентаризированной земли значительно пополнит столичный бюджет. Пока такие обещания не выглядят правдоподобными – значительная часть участков представляют из себя лес, водную гладь, кладбище и прочие земли, явно не предназначенные для коммерческого использования.
Вместо водно-спортивной базы на Трухановом острове может появиться ресторан, баня и 14 коттеджей
17 января 2022 г. 11:00
Вместо водно-спортивной базы на Трухановом острове может появиться ресторан, баня и 14 коттеджей
В Киеве очередной скандал с так называемым “имуществом профсоюзов”. Благотворительная организация “ДОСК “Малая флотилия” заявила о рейдерском захвате водно-спортивной базы “Зенит” на Трухановом острове (Парковая дорога, 28). По всей видимости, киевляне больше не смогут заниматься там гребным спортом. Имущество базы было перерегистрировано на ООО “УСБ “Зенит”, которое имеет право заниматься в т.ч. отельным и ресторанным бизнесом. Законность такой перерегистрации вызывает большие сомнения и может обернуться “самовольной” застройкой рекреационных земель острова. В госреестре прав на недвижимое имущество  для ООО “УСБ “Зенит” недавно было зарегистрировано право собственности на ресторан, баню и 14 коттеджей, которые по факту на территории базы отсутствуют.