Реальне підвищення якості перевезення людей або забезпечення надприбутків перевізникам?
Ринок приватних перевезень з самого початку був одним з найбільш непрозорих і корумпованих. Нажаль, існуючі підходи до вирішення проблем цього ринку на сьогодні носять інерційний характер і спрямовані здебільше на ліквідацію їх наслідків, а не причин, та традиційно базуються на суб’єктивних експертних рішеннях. Спробуємо логічно визначити та пояснити аудиторії, що є унікальним, незвичайним або спірним в проектах правових актів щодо лібералізації та дерегуляції ринку регулярних автобусних перевезень.
Перш за все дякуємо Володимиру Омельяну та Ксенії Ляпіной, за організацію та проведення конструктивного діалогу між суб’єктами пасажирських перевезень, експертами та громадськими організаціями.
В ході діалогу були обговоренні найболючіші проблеми: це і корупція, оптимізація податків перевізниками, якість та безпека надання транспортних послуг, стан дорожньої інфраструктури та інщі питання, які стосуються не тільки одного регіону.
За результатами тримісячних консультацій, учасниками діалогу підготовленно проект змін до нормативно-правових актів, які регулюють відносини в сфері пасажирських перевезень.
Якщо коротко, то напрацьовані в інтересах пасажирів зміни до існуючих нормативно-правових актів в рамках лібералізації та дерегуляції ринку міжобласних, міжміських та приміських регулярних автобусних перевезень - мають такий вигляд:
1. Зміни до порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 р. № 1081:
Об’єкт конкурсу може бути запропонований як організатором так і перевізником;
Перехід від бальної системи конкурсу до відповідності перевізника-претендента умовам конкурсу;
Он-лайн система подачі документів на конкурс та прозорість процедури проведення конкурсу:
Протягом семи днів з моменту подання документів на участь у конкурсі, організатор зобов’язаний повідомити перевізника про відповідність або невідповідність пакету документів умовам конкурсу.
Далі, у разі наявності зауважень перевізник має сім днів на внесення змін та приведення пакету у відповідність до вимог.
Не пізніше ніж один місяць після подачі пакету документів на участь у конкурсі, у разі якщо пакет документів відповідає умовам конкурсу організатор визначає перевізника переможцем конкурсу;
Встановлення мінімально необхідного пакету документів для участі у конкурсі згідно ст. 46 Закону України по автомобільний транспорт.
2. Зміни до правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 № 176 та зміни до порядку регулювання діяльності автостанцій, затверджений наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 27.09.2010 № 700, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10.11.2010 за №1068/18363:
Новий підхід до відносини між автостанцією та перевізником щодо формування автостанційного збору:
Вартість послуг, яка входить до АС збору буде сплачуватися пасажиром тільки за фактом користування тією чи іншою послугою, а не в обов’язковому порядку. Відміна перерахування перевізником частини АС збору автостанціям у разі, якщо пасажир купує квиток не на автостанції;
Зміна процедури відкриття, закриття та внесення змін до маршруту;
Спрощення процедури атестації та відкриття автостанції.
3. Зміни до порядку організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом, затверджений наказом Міністерства інфраструктури України від 15.07.2013 № 480, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31.07.2013 за № 1282/23814:
Спрощення процедури обстеження для відкриття нових маршрутів. Закріпити ініціативу щодо обстеження на міжобласних та внутрішньообласних маршрутах за перевізником.
4. Зміни до порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затверджений наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 07.05.2010 № 278, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17.06.2010 № 408/17703:
Спрощення процедури оформлення паспорту маршруту (пр.: відміна обов’язкового погодження організатором перевезень, органами МВС, дорожніми службами та ДСБТ).
Отже, лібералізація та дерегуляція ринку регулярних автобусних перевезень націлено на створення механізму комплексного та інноваційного вирішення проблем розвитку транспортної системи України. Основними з таких проблем є:
відсутність ключових єлементів інфраструктури пасажирскіх перевезень;
високий рівень селітебно-трудової незбалансованості та потужні доцентрові транспортні потоки, зумовлені географічним розташуванням та специфікою забудови міст;
відставання розвитку транспортної інфраструктури на територіях інтенсивної житлової та суспільно-ділової забудови;
незбалансованість містобудівної політики, що призводить до створення значної кількості забудов без врахування їх транспортної забезпеченості.
Якщо все піде по плану, на відміну від вітчизняних непрозорих практик, очікуєтся впровадження сучасної методології математичного транспортного моделювання, що забезпечує об’єктивний, комплексний та випереджувальний підхід до планування та вирішення проблем транспортної галузі України.
Драйвують реформи сфери пасажирських автомобільних перевезень: Виктор Сасин та Роман Джуранюк.
Станіслав Гвоздіков, голова ГО "Розвиток інфраструктури"