четвер, 21 листопада 2024 г.
Прожитковий мінімум — стандарт чи діагноз?

Прожитковий мінімум — стандарт чи діагноз?

Сергій Кондрюк

Експерт з питань соціально-трудових відносин

Чи може в країні діяти різна вага кілограму чи довжини метра? Це абсурдне питання перестає здаватися таким абсурдним після аналізу “ваги” прожиткового мінімуму визначеному Мінфіном в держбюджеті, Мінсоцполітики на своєму сайті, а також в Конституції — виявляється це абсолютно різні величини.

Ст. 6 закону “Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії” визначено, що “базовим державним соціальним стандартом є прожитковий мінімум, встановлений законом, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення, житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров’я та освіти”.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Визначення сутності прожиткового мінімуму надано як в законі “Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії”, так і в законі “Про прожитковий мінімум”, і в редакції спеціального закону є наступним: “Прожитковий мінімум – вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров'я набору продуктів харчування (далі – набір продуктів харчування), а також мінімального набору непродовольчих товарів (далі – набір непродовольчих товарів) та мінімального набору послуг (далі – набір послуг), необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості”.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Конституція України гарантує, що

-  кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло (ст.48);

- пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом (ст.46).

За “засекреченою” методологією Мінфін розрахував, а народні депутати закріпили в державному бюджеті на цей рік такі величини прожиткового мінімуму. 

Період

Загальний показник

Діти до 6 років

Діти від 6

до 18 років

Працездатні особи

Особи, що втратили працездатність

з 01.12.2021 по 31.12.2021

2393

2100

2618

2481

1934

з 01.07.2021 по 30.11.2021

2294

2013

2510

2379 

1854

з 01.01.2021 по 30.06.2021

2189

1921

2395

2270 

1769

Водночас Міністерство соціальної політики, спираючись на постанову Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №780 "Про затвердження наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для основних соціальних і демографічних груп населення", робить свої щомісячні розрахунки. Слід акцентувати, що ця урядова постанова низкою рішень судів була визнана протиправною та нечинною, однак Кабмін Дениса Шмигаля нової не приймає. І Мінсоц продовжує оприлюднення “фактичного” розміру прожиткового мінімуму.

Наразі на офіційному сайті відомства опубліковане наступне -  “Міністерство соціальної політики України відповідно до статті 5 Закону України „Про прожитковий мінімум” повідомляє, що орієнтовний фактичний розмір прожиткового мінімуму у цінах липня 2021 року:

- у розрахунку на місяць на одну особу становив 4 347 грн (з урахуванням суми обов’язкових платежів – 4 981 гривень),

- для дітей віком до 6 років – 3 998 гривень,

- для дітей віком від 6 до 18 років – 4 907 гривень,

- для працездатних осіб – 4 538 гривень (з урахуванням суми обов’язкових платежів – 5 637 гривень),

- для осіб, які втратили працездатність, – 3 675 гривень”.

При цьому в міністерському повідомленні додають: “Фактичний розмір прожиткового мінімуму застосовується для спостереження за динамікою рівня життя в Україні”.

Важливо підкреслити, що мінсоцівські розрахунки не передбачають витрат на оренду житла чи оплату іпотеки, що протирічить Конституції та Конвенції Міжнародної організації праці №117 про основні цілі та норми соціальної політики (п. 2 ст. 5), що ратифікована Україною 16.09.2015 року.

Здавалося крапку у цьому “спланованому хаосі” мало б поставити рішення   Конституційного суду України від 22 травня 2018 року № 5-р/2018. Суд зазначив, що у державі, яку проголошено соціальною, визначений законодавцем розмір прожиткового мінімуму має реально забезпечувати гідний рівень життя людини.

Однак нівелювання сутності прожиткового мінімуму, як основоположного інструменту соціальної політики, та  систематичне недотриманням окремих вимог національного законодавства й міжнародних актів продовжує бути буденністю.

Більш того — уряд Шмигаля заклав в Бюджетну декларацію на 2022-24 рр продовження ганебної практики багатократного штучного зниження прожиткового мінімуму і гарантій, що розраховуються на його базі. Спираючись на такі  плани Кабмін готує проект державного бюджету на 2022-й і наступні два роки, що не дає ніяких шансів Україні вибратися зі статусу найбіднішої країни Європи та ще і з самою короткою тривалістю життя.

Сергій Кондрюк, експерт з питань соціально-трудових відносин

Читайте: Бідність – це головний терорист

КиевVласть

Теги: кабинет министров, денис шмыгаль, минсоцполитики, государственный бюджет, прожиточный минимум, конституция украины

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.