п'ятниця, 26 квітня 2024 г.
Про воєнний стан в Україні

Про воєнний стан в Україні

Volodymyr Boyko

журналист

Оскільки народ посилено обговорює ідею введення воєнного стану, а оточення Порошенка не менш завзято переконує народ у неприпустимості такого кроку (мовляв, у такому разі МВФ не видасть черговий кредит), не можу не вставити й свої п’ять копійок під рубрикою “Ліквідація неписьменності”.

Між введенням воєнного стану та кредитами МВФ чи одержанням воєнно-технічної допомоги з-за кордону немає жодного зв'язку. Аб-со-лют-но. Воєнний стан - це правовий режим і не більш того (при цьому треба розрізняти воєнний стан і оголошення війни - між ними також нема нічого спільного окрім, хіба, процедури проголошення).

Воєнний стан означає, що, по-перше, у державі запроваджуються механізми управління, необхідний для організації ефективного усунення загроз національній безпеці - наприклад, створюється єдиний центр керування військами на чолі з начальником Генерального Штабу, спрощується процедура закупівлі товарів і послуг для потреб збройних сил та інших військових формувань, може бути оголошена мобілізація, а на звільнених територіях, де розбіглись проросійські органи місцевого самоврядування, може бути введена військова адміністрація.

До речі, та ж мобілізація може бути оголошена тільки в разі введення воєнного стану. Цитую п.20 ч.1 ст. 106 Конституції України: Президент України “приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України”.

Тобто, мобілізація напряму пов’язана з введенням воєнного стану. І це логічно, оскільки мобілізація допускається лише в разі загрози нападу або іншої небезпеки державному суверенітету. Але якщо така загроза є, то перший обов’язок Президента – негайно запровадити відповідний правовий режим, що йменується воєнним станом. Через це Указ Президента України від 14.01.2014 №15/2015 про оголошення часткової мобілізації без введення воєнного стану – це, насправді, підстава не для мобілізації, а для імпічменту.

По-друге, воєнний стан означає можливість законного обмеження прав і свобод громадян та тимчасовий відступ від положень Конвенції з прав і основоположних свобод людини. Підкреслюю – не обмеження прав і свобод, а можливість такого обмеження у разі необхідності вжити термінові заходи, спрямовані на забезпечення національної безпеки.

Наприклад, можна без рішення суду вилучати у громадян та підприємств для потреб оборони автомобілі, інше майно з наступним (після припинення воєнного стану) відшкодуванням вартості. За потреби влада може обмежити пересування певними територіями, ввести комендантську годину й т.п. Про можливе обмеження прав і свобод громадян Україна має повідомити Раду Європи, з цього моменту й до скасування воєнного стану Європейський суд не буде вважати Україну зобов'язаною виконувати настанови Конвенції.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Facebook 

А на сьогодні, в умовах правового режиму мирного стану, Україна зобов'язана виконувати положення Конвенції в повному обсязі, захищати права громадян Мотороли, Захарченка, Губарєва, Пушиліна та відшкодовувати населенню окупованих територій всі збитки, завдані терористами, за рахунок коштів державного бюджету відповідно до ст.19 Закону України “Про боротьбу з тероризмом”.

До речі, громадяни, які втратили житло (чи хоча б можливість розпоряджатись цим житлом), автомобілі, інше майно на окупованих територіях або майно яких постраждало внаслідок обстрілів цілком можуть розпочати кампанію з масової подачі позовів до держави Україна з вимогою відшкодувати збитки. Бо на окупованих територіях досі діє звичайний правовий режим мирного часу.

Позиватись слід до Державного казначейства через Печерський районний суд м.Києва. Звісно, суд відмовить. Але для позивачів головне – скоріше пройти всі сходини національного правосуддя й звернутись до Європейського суду з прав людини. Оскільки Україна не задекларувала перед Радою Європи відступ від положень Конвенції з прав і основоположних свобод людини, дуже велика ймовірність, що Європейський суд зобов’яже Україну відшкодувати скаржникам вартість майна, втраченого або пошкодженого на окупованих територіях.

Я вже не кажу про тисячі вантажних автомобілів, які без будь-яких законних підстав (бо наразі діє правовий режим мирного часу!) представники влади примусово відбирають у підприємців згідно з мобілізаційними приписами та про відшкодування моральної шкоди сім’ям загиблих. Тут також є прекрасні судові перспективи.

Цитую Закон: “Відшкодування шкоди, заподіяної громадянам терористичним актом, провадиться за рахунок коштів Державного бюджету України відповідно до закону і з наступним стягненням суми цього відшкодування з осіб, якими заподіяно шкоду, в порядку, встановленому законом”.

Свого часу Європейський суд присудив Мирославі Гонгадзе 100 тисяч євро за загиблого чоловіка, оскільки дійшов висновку, що Україна не вжила заходів для його захисту та ефективного розслідування вбивства. Чим ті 30 осіб, які загинули в Маріуполі від російських “Градів”, гірші за Гонгадзе? Якщо Порошенко стверджує, що мав місце теракт – нехай держава й платить. По 100 тисяч євро. За кожного. А Порошенко потім нехай стягує ці гроші зі своїх партнерів по переговорах, яких він називає керівниками ДНР і ЛНР.

Отже, висновки. Воєнний стан – це правовий режим, який дозволяє тимчасово обмежувати права та свободи громадян і передбачає запровадження комплексу адміністративно-управлінських заходів, необхідних для відвернення загрози й забезпечення національної безпеки.

Звісно, воєнний стан в Україні треба було вводити негайно при появі перших ознак загрози суверенітету та територіальній цілісності України – для цього цей правовий режим, власне, і призначений. Цього досі не зроблено, оскільки, сказавши “А”, слід говорити “Б” й всі інші букви абетки. Зокрема – називати агресора по імені. Але в такому разі наступного ж дня рахунки Липецької кондитерської фабрики будуть арештовані, а Петро Олексійович втратить 15%-ну знижку при закупівлі електроенергії в Росії з метою наступного перепродажу українцям. Тож “Мінські угоди” з бойовиками про розчленування України – то, насправді, лише верхівка айсберга.

До речі, про “Мінські угоди”. У попередньому випуску рубрики “Ліквідація неписьменності” я розповів, хто й з яких питань може вести переговори з терористами. Рекомендую для повторного читання (бажано вголос і під вікнами Адміністрації Президента).

Читай: Про Мінські угоди

Источник: www.facebook

КиевVласть

Теги: война, Россия, бойко, импичмент, военное положение, конвенция

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.