Правда про клікбейтні заголовки “українці купують більше дорогих авто”
Сенсація: українці купують дорожчі автомобілі під час війни.
Водночас українці під час війни купують дорожчі хліб, одяг, зброю. Правда?
Мені не подобається брудна спекулятивна аналітика, яку можна зустріти в статтях про статистику продажу автомобілів під час війни. Тому спробую пояснити, що саме не так у статтях від “Економічної правди”,“Форбс-Україна” та багатьох інших медіа *.
1. У 2021 році один долар США коштував 27 гривень, а на сьогодні його ціна становить 37 гривень. Ця динаміка свідчить про очевидне зростання вартості долара в національній валюті, що відображається і в цінах на автомобілі.
2. Замість нових автомобілів українці купують вживані, бо вживані авто мають асортимент, а нові – не дуже. Оскільки ринок нових автомобілів скоротився, квоти зменшилися – і обсяги виробництва для українського ринку стали меншими.
3. На ринку автомобілів в Україні вже давно спостерігається та посилюється тенденція, коли покупці віддають перевагу "дворічним автомобілям" замість нових. Ця обрана стратегія дозволяє їм максимізувати вартість за ті самі кошти, отримувати більше можливостей, зекономити на витратах, пов'язаних із реєстрацією та страхуванням і підвищити свій соціальний статус.
4. Загальна тенденція здорожчання автомобілів: кожна наступна модель дорожча попередньої.
5. Важливо розглянути ринок автомобілів, призначених для Збройних Сил України. Це також доля ринку, як вживаних, так і нових автомобілів.
Ба більше, видання часто беруть показники з 2022 року та порівнюють їх з даними за 2023 рік – і саме на цьому роблять гучні заголовки про ринок, який "зростає на 50%" за перше півріччя 2023 року порівняно з першим півріччям 2022 року.
Та ця аналітика ігнорує реальну ситуацію, особливо враховуючи значну роль держзакупівель, "військових автомобілів" та корпоративних продажів.
Бо говорити треба про ПАДІННЯ РИНКУ відносно 2021 року, коли ми з вами мали обсяг у 100 тисяч нових автомобілів. Писати і говорити про втрати ринку через агресію з боку ворога – росії.
Чи це так ми спонукаємо міжнародних партнерів до збільшення обсягів допомоги?
P.S.: Ще було б непогано враховувати "кількість автомобілів на душу населення". Але ж це складний аудит ринку, а не клікбейтне фуфло навколо таблички з паверпойнта.
Дмитро Лаврик, фахівець авторинку, відеоблогер (You. Car. Drive.)
Джерело публікації, опубліковано з незначними редакторськими та коректорськими правками
* Відповідні статті “Економічної правди” та “Форбс-Україна”