На ринку курячих яєць може бути картельна змова виробників
Є підстави говорити про картельну змову на ринку виробництва курячих яєць. Насамперед деяких із найбільших виробників. За останні роки ми були свідками безпідставного зростання вартості гречки та курячого м’яса, та були підстави вважати це зловживанням та картельною змовою. Антимонопольний комітет порушував справи за цими фактами, перша ізяких по гречці була порушена в травні 2016 року. Про зловживання на кожному з цих ринків активно звертала увагу й Асоціація постачальників торговельних мереж. Результатів розслідувань ще немає, і це, можливо, породжує бажання гравців інших галузей також штучно підвищувати ціни.
Ринок курячих яєць є, мабуть, останнім в Україні, який поводить себе за неринковими правилами. Ціна на цей продукт протягом всього року то підвищується до максимуму, то знов падає після зниження споживчого попиту та зменшення експорту. Однак цього січня ціна, замість того, щоб падати після досягнення піку, демонструє стабільність та навіть ріст.
Аналіз даних останніх трьох років показує, що цього року цінова тенденція відмінна від двох попередніх. У січні 2016 року ціна, за даними державної статистики, на курячі яйця знизилась на 16%, із 24,3грн. за десяток до 20,4грн. У січні минулого року ситуація повторилась. У грудні на хвилі попиту ціну піднімають до гори, а потім вона падає. Січень 2017 року цей продукт показав падіння вартості на 11%, тобто з 21грн. за десяток до 18,6грн. Цього року державний моніторинг фіксує зростання вартості на 2%, із 30,2грн. за десяток до 30,8грн. Але з урахуванням зміни методики рахування, тобто переходу з підрахунків вартості яєць 1-2 категорії до середньої ціни одразу 1, 2 та вищої категорії, можна говорити про 18% зростання, із 26грн. за десяток до 30,8грн.
Про можливу картельну змову говорить збіг ситуації на ринку та інсайдерська інформація.
Перевірка виробників курячих яєць антимонопольним органом повинна включати дослідження ціни, за якою продукція продається магазинам або оптовим покупцям у нашій країні, та експортної ціни. Якщо з’ясується, що експортні ціни є значно нижчими за продаж на внутрішньому ринку, то є всі підстави говорити про антиконкурентні дії.
Олексій Дорошенко, генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж