субота, 11 травня 2024 г.
Місцеві вибори в Україні і на Київщині

Місцеві вибори в Україні і на Київщині

Євген Жовтяк

Екс-голова Київської обласної державної адміністрації (2005-2006 рр.)

Через 6 місяців розпочнуться місцеві вибори в Україні. Якими вони будуть? Мажоритарними? Змішаними? Пропорційними? За закритими, чи відкритими партійними списками? Нижче мої міркування, яка виборча система потрібна Україні на цьому етапі її розвитку.

Судячи з мовчання на цю тему у Верховній Раді України, нашу “еліту” влаштовує чинний виборчий закон, за яким партійні функціонери рейтингових партій (тих, що у ВРУ) будуть продавати округи (висувати кандидатів можуть лише партії) та місця у партійних списках тим, хто більше заплатить - місцевій і заїзжій бандоті. А виборці, за традицією, проголосують за “партії-бренди”, не зауваживши, що у списках і на округах не Порошенко, Яценюк, Тимошенко, Садовий та інші “ідеальні” (бо далеко) політики, а місцева бандота. А потім знову будуть дивуватися, чому розкрадається земля, майно, бюджет…

Чи вирішать цю проблему чисто пропорційні вибори за відкритими виборчими списками, на які уповають деякі теоретики? Відкриті списки означають, що до відповідної ради потрапляють ті кандидати із партійного списку, за кого більше голосів віддадуть виборці. Чи закривають “відкриті списки” шлях у депутати для бандюків, які сьогодні купують у партфункціонерів округи і місця у закритих списках? Ні! Навпаки, спрощують шлях у депутати! Тепер їм не треба буде купувати “прохідне” місце – достатньо заплатити меншу суму за місце “у кінці списку”! А далі докупити за себе (і за партію!) трохи голосів, щоб обійти “чистих” партійців, які лише агітуватимуть (без купівлі голосів). Адже 20% виборців, які проголосують за гроші нікуди не поділися – вони чекають своїх “партійних” героїв!

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Facebook 

Революційно цю систему партійної корупції і корупції виборців не скасує жодний закон! Але створити виборчу систему, яка стимулюватиме розвиток партійної системи (і партійної відповідальності) і, одночасно, дасть шанс некорумпованим виборцям обрати місцевих авторитетних людей, а не партійних “котів у мішку”, можна!

Для цього треба поєднати мажоритарні виборчі округи, на яких за мандат будуть боротися безпартійні мажоритарники, із балотуванням по цих же округах по одному кандидату із партійних списків із зарахуванням набраних кандидатом-партійцем голосів партійному списку. Ну і, звичайно, треба повертатися до двохтурових виборів як усіх голів, так і депутатів усіх рівнів. При двохтурових виборах 80% виборців, які голосують за переконаннями, мають шанси отримати перемогу над 20% виборців, що продають свій голос. При однотурових же виборах, найчастіше перемагає той, хто купує голоси. Ще один крок, який дозволить бодай трохи зменшити “партійну” корупцію – відмова від виборчого бар’єру – його замінить другий тур.

Підведення підсумків відбувається наступним чином. На округах, де після другого туру перемогли безпартійні кандидати, вони оголошуються переможцями. Решта мандатів ділиться між партіями пропорційно набраним їхніми кандидатами, які пройшли у другий тур, голосів (неврахування результатів першого туру і буде своєрідним прохідним бар’єром для партій).. А виборені партіями мандати розподіляються між кандидатами із партійних списків за принципом відкритих списків – мандати отримують ті кандидати-партійці, які принесли своїй партії найбільше голосів.

Такий підхід:

1) Зведе до мінімуму вплив продажних виборців на результати – у другому турі “ідейний” кандидат майже гарантовано переможе кандидата-засівальника (якщо тільки у другий тур не потраплять два кандидати-засівальники);

2) Стимулюватиме партії залучати до партійної роботи відомих і авторитетних на окрузі людей, замість “партійних котів в мішку” та бандюків, які пропонуються зараз;

3) Дозволить поєднати розвиток громадянського суспільства із розвитком партій-організацій (замість кишенькових партій-брендів);

4) Не порушує конституційне право громадян обирати і бути обраним незалежно від членства у партіях.

Твердити, що два тури виборів дорожчі для українців, ніж виборча система, яка незмінно приводить до рад бандюків, можуть лише корумповані партфункціонери, які зацікавлені у збереженні чинної корумпованої партноменклатури у владі.

Зрозуміло, що чинна “еліта” суспільства добровільно не погодиться на зміну виборчої системи. Але без зміни виборчої системи, яка шляхом маніпуляцій і виборчих технологій, консервує у владі корупціонерів неможливо розраховувати на успішний розвиток держави.

КиевVласть

Теги: верховная рада, выборы, коррупция, Политика, голосование, эксперт, бренд, жовтяк

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.