Місцеві ради повинні перебирати на себе повноваження у сфері нормотворення
Місцеві ради в Україні найважливішою своєю функцію мають розподілення фінансів. Це є серцевиною місцевого самоврядування. Чим більшими будуть бюджети місцевих рад, тим більш прозоро будуть витрачатись гроші платників податків. Але однією з недооцінених функцій місцевих рад є формування умов ведення бізнесу та життя людей через прийняття нормативних актів.
Децентралізація, яка крокує нашою країною декілька років, в першу чергу, асоціюється з децентралізацію бюджету – крові господарської системи. Але окрім децентралізації грошей, місцеві ради мають перебирати на себе повноваження у сфері нормотворення. Для нас не є дивним, що у різних штатах США чи Канади, існує іноді зовсім протилежне ставлення до деяких питань, як наприклад, до алкоголю, роздрібної торгівлі, вихідних та святкових днів, ведення бізнесу. Те ж саме є і в старій Європі, де у різних землях Німеччини, або префектурах Франції, відрізняються правила та норми ведення бізнесу. Це можливо лише у великих за територією та населенням країнах, з великою кількістю регіонів. Такою є й Україна. Коли сьогодні окремі області або місто Київ приймають рішення щодо торгівлі або по інших питаннях, у багатьох виникає питання – чи є це правильним. Ми рухаємось у напрямку Європи, у вузькому розумінні, та у напряму світових зразків роботи місцевого самоврядування, у широкому сенсі цього слова.
Законодавство та нормативні акти, які приймає Верховна Рада та Кабінет Міністрів, повинні створювати загальний фон нашої країни, але кожен з нас розуміє, що те, що підходить харків’янину - може бути не до вподоби закарпатцю, а що до душі одеситу - не буде підходити львів’янину.
Законодавчі ініціативи Верховної ради, у своїй більшості в останні роки, полягають у впливі на політичні питання. Кількість економічних законодавчих актів залишається невеликою. В наступні декілька років ситуація значно не зміниться. Тому вакуум будуть заповнювати місцеві ради. Кожна з місцевих рад: обласна, районна, міська, селищна чи об’єднаної громади, на своєму рівні може приймати рішення важливі для мешканців цих територій. Але й Верховна Рада приймаючи закони, іноді рамкові, повинна залишати можливість місцевій владі . Теж саме стосується й Уряду. Це зніме напругу в суспільстві, тому що сьогодні можна впливати на усі найважливіші рішення в країні лише через парламент. Це знизить корупційні ризики. Це позбавить визначального впливу в Україні великий бізнес та дасть можливість розвиватись малому та середньому. Депутати місцевих рад, завдячуючи своїй кількості та наближенню до виборців, будуть приймати виваженні рішення.
Але до такого рівня свідомості повинні дійти й самі депутати місцевих рад, які досить часто відчувають себе маловпливовими особами. Не можливо одразу буде відчути вплив місцевих рад на соціальний стан та бізнес середовище в області, місці, сілі або об’єднаній громаді, але з часом це стане помітно для усіх без винятку. Тому децентралізація повинна йти не лише у фінансах, але й у повноваженнях.
Олексій Дорошенко, генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж