Готуйте гроші та чекайте непроханих гостей
Деякі неприємні речі з щойно ухваленого закону про житлово-комунальні послуги.
1. Щоб одразу не лякати людей збільшеними витратами, автори закону платежі "витончено" розвели: а) власне витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території; і, окремо, б) так звана "винагорода" управителю.
2. Вводиться, окрім плати виконавцю комунальної послуги, ще й абонентська плата — начебто для відшкодування витрат виконавця, пов’язаних з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, а у випадках, визначених цим Законом, також і витрати на обслуговування приладів - розподілювачів теплової енергії та/або вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги у квартирах (приміщеннях) багатоквартирного будинку.
3. Визначено, що капітальний ремонт внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують надання відповідної комунальної послуги, здійснюється співвласниками чи залученими ними уповноваженими на виконання таких робіт особами за рахунок співвласників. Технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем електропостачання та газопостачання здійснюються суб’єктом, визначеним співвласниками багатоквартирного будинку також за рахунок співвласників, тобто нас з вами.
4. Комерційний облік комунальних послуг з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання здійснюється вузлами обліку відповідних комунальних послуг, що забезпечують загальний облік їх споживання в будівлі, її частині (під’їзді), обладнаній окремим інженерним вводом, згідно з показаннями його (їх) засобів вимірювальної техніки. Розподіл обсягів спожитих у будівлі послуг з постачання теплової енергії, гарячої та холодної води між споживачами здійснюється відповідно до законодавства. Внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку комунальних послуг з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання включаються до плати виконавцю відповідної комунальної послуги і в рахунку відображаються окремо.
5. Найцікавіше. Недоторканість житла тепер стає фікцією. У невідкладних випадках (хтось має сумнів, що вони завжди знайдуться в наших реаліях, і де та хитка межа, що відокремлює їх від свавілля? Несанкціонований доступ до житла, іншого об’єкта нерухомого майна відбувається без отримання згоди його власника (користувача), якщо в момент виникнення невідкладного випадку такий власник (користувач) відсутній і немає можливості (чи бажання?) встановити зв’язок з ним для інформування про необхідність негайного прибуття до житла, іншого об’єкта нерухомого майна або він відмовляється допустити в належне йому житло (інший об’єкт нерухомого майна) представника виконавця, і при цьому є об’єктивні підстави вважати (кому?), що аварія, яка створює загрозу життю та/або майну, наявна саме в цьому житлі (іншому об’єкті нерухомого майна).
Навіщо тепер санкція суду, необхідно лише організувати дзвінок, що в когось тече вода. Є ви вдома, чи вас немає, а в квартирі у вас погуляють.
Тут треба сто разів подумати, перед тим, як цю норму вводити й застосовувати. І як це робити.
Це лише 5 позицій, але таких цікавинок в новому законі чимало.
Поіменне голосування за закон тут.
Проголосувавши у другому читанні та в цілому Закон України "Про житлово-комунальні послуги", нардепи проігнорували застереження Головного юридичного управління ВР про невідповідність деяких його норм Основному Закону нашої держави та рішенням Конституційного Суду України. А ці положення загрожують порушенням конституційних прав громадян, і ще їм відгукнуться.
На жаль така поведінка народних обранців дедалі більше стає нормою — ми таке саме спостерігали при ухваленні законів про ОТГ, старост тощо.
Погано, коли міркування політичної або іншої доцільності превалюють над правом, а пропозиції парламентських юристів про потребу доопрацювання законопроектів не беруться до уваги.
Леонід Косаківський, Київський міський голова, голова Київради, голова міської державної адміністрації в 1993 - 1998 рр.