п'ятниця, 22 листопада 2024 г.
Чому у чиновників МОЗу квичить у вухах

Чому у чиновників МОЗу квичить у вухах

Валерий Дубиль

Народный депутат Украины, фракция “Батькивщина”

Вже другий аудит Рахункової палати міжнародних закупівель ліків довів чиновників МОЗу до істерики – вони почали кидатися образами і вигаданими звинуваченнями на опонентів, і я не здивований. Є така гарна українська приказка - хто порося вкрав, у того в вухах квичить. Тож чому законне звернення Юлії Тимошенко до парламентського контролюючого органу про перевірку ефективного і законного використання бюджетних грошей викликало такий резонанс у провладних чиновників?

Маю на руках результати аудиту, які шокують - влада ніяк не відреагувала на результати попереднього аудиту і не почала захищати інтереси держави і пацієнта. Останні по декілька років так і чекають на поставки вже давно оплачених державою медикаментів, що рятують життя. Хоча й обіцяла це зробити у найкоротші терміни. Не виправляючи свої помилки, керівництво МОЗу так і вважає закупівлі через міжнародні організації “найдієвішою реформою в охороні здоров’я”.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Нагадаю, у 2015-2016 роках Рахункова палата вказала у своєму звіті, що замість підвищення доступності медикаментів, міжнародні закупівлі призвели до фактичної їхньої відсутності – середній термін поставок склав тоді 20 місяців. Окрім того, закупали за новою схемою і прострочені ліки, і ліки з невеликим терміном придатності, і ліки невідповідної якості або без показань для пацієнтів, яким вони передбачалися, і ще багато чого.

Результати нового аудиту стану централізованих закупівель медикаментів на 2017-2018 роки показали, що до старих причин збитків для бюджету, які створила МОЗівська “реформа” у закупівлях, з часом нові тільки додаються. Це і прострочена заборгованість міжнародних бюджетів, неправильне і несправедливе планування МОЗом закупівель (через що для одних пацієнтів закуповують 101% ліків від потреби, а для інших – ледь 0,3%) тощо. Перерахую найкричущі.

Причина №1: На комісійні міжнародним посередникам тільки за два роки було витрачено більше, ніж на лікування дітей з онкологічними захворюваннями або на боротьбу з туберкульозом!

Середній рівень комісійної винагороди за договорами – 5%. За 2017-2018 роки міжнародним організаціям на закупівлю ліків з українського бюджету виплатили авансом 11,9 млрд грн. Тобто, вони заробили майже 600 млн грн.

Порівняємо: на онкохворих дітей у 2018 році бюджет витратив 558 млн грн, на боротьбу з туберкульозом – 552,5 млн грн, на пацієнтів, хворих на гемофілію – 552,5 млн грн. Держава передає сотні мільйонів за посередницькі послуги, коли у неї не вистачає на лікування своїх громадян: потреба на лікування серцево-судинних хвороб покривається на 30%, гемофілії – на 34%.

Причина №2: Міжнародні організації продовжують роками затримувати поставки необхідних ліків. 1,2 млрд грн знаходяться на рахунках посередників від 16 до 28 місяців!

На початок квітня 2019 року через перерахованих міжнародних посередників 11,9 млрд бюджетних коштів поставлено ліків тільки на 6,1 млрд, або на 51% від перерахованої їм суми. За кошти бюджету 2018 взагалі не розпочато поставки лікарських засобів, вакцин і медичних виробів по 16 з 40 напрямків закупівель, зокрема для лікування дітей, хворих на онкологічні та онкогематологічні захворювання і хронічний вірусний гепатит, дорослих, хворих на онкогематологічні захворювання і вкрай актуальних засобів імунопрофілактики захворювань з високим рівнем смертності.

В цілому, на рахунках міжнародних організацій знаходиться не закритих поставками авансів на суму 5,8 млрд бюджетних гривень. До сих пір ще не виконане постачання більш ніж 1,2 млрд з коштів бюджетів 2016-2017 років, а ці кошти знаходяться на рахунках посередників від 16 до 28 місяців.

Багатомісячні і навіть багаторічні затримки з поставками ліків – не просто розбазарювання і неефективне використання коштів. За ними стоять смерті людей, які не дочекалися лікування! Скільки коштують ці затримки простим людям я вже писав.

Причина №3: Міжнародні посередники продовжують незаконно використовувати понад 344 млн грн з коштів, які їм перерахували в 2015-2017 роках.

До впровадження механізму міжнародних закупівель максимальний термін від перерахування авансу - до здійснення поставок ліків становив 3 місяці. Впроваджуючи міжнародні закупівлі, його збільшили до одного року. Але цього виявилося недостатньо для “оперативної” роботи міжнародних посередників, адже поставки за рахунок бюджету 2015 року завершили тільки нещодавно.

Вже в 2016 році граничний термін поставки збільшили спочатку до 18 місяців, а потім і до двох років. Однак, навіть таких вкрай великих дозволених термінів поставки і можливості роками “крутити” бюджетними грошима виявилося недостатньо для задоволення апетитів іноземних посередників. На сьогодні вони мають прострочену заборгованість перед українським бюджетом у сумі 344 млн грн. За підписаними з ними договорами ці гроші вони мали повернути до бюджету і на них можна було оплатити лікування або купити ліки іншим пацієнтам.

Пам’ятаєте, як восени важкохворі добивалися додаткового фінансування? Їхні родичі майже 80 днів пікетували МОЗ в наметовому містечку! Спеціально створена комісія в Бюджетному комітеті за моїм головуванням пропонувала їх використати, але МОЗ категорично відмовився проводити роботу по їх поверненню з рахунків посередників. Вже після цього, в період проведення аудиту і при підготовці аудиторського звіту три організації повернули до бюджету кошти, взяті в 2015-2016 роках в сумі 114 700 000 грн та 300,2 тис. дол. США.

Причина №4: Поставка ліків зі зменшеним терміном придатності на суму близько 118 млн грн без гарантії можливості їх заміни при неможливості використання.

МОЗ прийняв їх, порушуючи умови підписаних договорів. У списку - медпрепарати для лікування дітей та дорослих, хворих на онкологічні захворювання, дітей та дорослих, хворих на хронічні вірусні гепатити, лікування серцево-судинних захворювань та ін. Через такий крок прямі втрати бюджету вже склали 6,8 млн грн – бо використати прострочені ліки неможливо. І сума ця ще зросте.

Причина №5: Ліки на суму 44 млн грн не використовуються через відмову пацієнтів від їхнього прийому.

На складах держпідприємств, в установах ОЗ накопичилася величезна кількість ліків, медвиорбів і вакцин, які від 2 до 15 місяців не використовуються: по-перше, є ліки неналежної якості, від яких пацієнти відмовляються, по-друге – МОЗ формує обсяги замовлень без аналізу реальних потреб. Термін їхньої придатності закінчується і виникає ризик нанесення шкоди державі.

Причина №6: МОЗ не забезпечує справедливого розподілу бюджетних коштів відповідно до актуальних потреб пацієнтів. Для одних пацієнтів виділяли з бюджету менше 1% від потреби, а для інших – понад 101%.

Зокрема, потреба в лікуванні онкологічних захворювань у дорослих у 2017 році була профінансована на рівні 26,9%, а в 2018 році на 67,2%, дитячої онкології - на 68,6 і 75,2% відповідно; хворих з серцево-судинними та судинно-мозковими захворюваннями - відповідно на 31,7% і 56,6%. У той же час, саме ці захворювання займають провідне місце серед захворювань з високим рівнем смертності та саме вони повинні забезпечуватися фінансуванням у повному обсязі.

Це далеко не повний перелік проблем, виявлених Рахунковою палатою при аналізі реального стану справ тільки за два роки (2017-2018) з “найдієвішою реформою в охороні здоров'я”.

І проблема тут не в міжнародних організаціях. Всі знайдені державними аудиторами порушення пов'язані саме з діями “реформаторської команди” МОЗу. З їхньою некомпетентністю, небажанням або невмінням працювати, а також небажанням визнавати свої помилки і працювати над їхнім усуненням. А заручниками ситуації стають прості пацієнти, які не можуть отримати вже оплачене державою лікування і не місяць-два, а роки!

Наша фракція робитиме все можливе, щоб до нового складу Міністерства прийшли справжні професіонали. Ми ж зі свого боку готові консультувати і ділитися досвідом з тими, від кого залежатиме життя і здоров’я мільйонів українців. Кожна людина має однакове право на доступну і якісну медицину!

Читайте: МОЗ пропонує діагностувати туберкульоз за допомогою анкетування

Валерий Дубиль, народный депутат Украины, фракция “Батькивщина”

КиевVласть

Теги: медицина, нарушения, аудит, моз, закупка медпрепаратов, еформа

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.