Все, що ви хотіли довідатись про реформування прокуратури, але соромились спитати.
Набув чинності в повному обсязі новий Закон України “Про прокуратуру”, розроблений під керівництвом Портнова, внесений у Верховну Раду Януковичем і прийнятий 14 жовтня 2014 року на вимогу Порошенка та активістів Майдану.
Того пам’ятного дня Петро Олексійович особисто приїхав у парламент з проханням до депутатів підтримати президентський законопроект. Щоправда, прізвище цього президента Порошенко назвати посоромився.
Відповідно до статті 2 цього Закону, на прокуратуру покладаються такі функції:
1) підтримання державного обвинувачення в суді;
2) представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом;
3) нагляд за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство;
4) нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
А тепер відкриваємо Конституцію України:
Стаття 121. Прокуратура України становить єдину систему, на яку покладаються:
1) підтримання державного обвинувачення в суді;
2) представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом;
3) нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство;
4) нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян;
5) нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами.
Таким чином, попри те, що в Конституції України зазначено п’ять функцій прокуратури, Законом передбачено лише чотири, внаслідок чого з сьогоднішнього дня органам прокуратури, всупереч конституційним приписам, забороняється розглядати скарги громадян на порушення чиновниками їх прав і свобод, свавілля контрольних органів чи безчинства податківців.
Також з сьогоднішнього дня Генеральна прокуратура України не має права реагувати на звернення й запити народних депутатів України, в яких містяться прохання провести перевірку діяльності тієї чи іншої державної установи на предмет дотримання законності.
Забороняється будь-яка наглядова діяльність військової прокуратури, яка відтепер позбавлена повноважень, наприклад, перевіряти скарги військовослужбовців на порушення командуванням їх прав, контролювати дотримання законності Міністерством оборони України або керівництвом інших військових формувань, здійснювати перевірки правильності витрачання коштів чи умов зберігання зброї.
Натомість новим Законом прокуратура наділена нічим не обмеженими повноваженнями втручатись у приватний бізнес, витребовувати в підприємців документи й проводити будь-які перевірки підприємств на власний розсуд “з метою вирішення питання про наявність підстав щодо можливого представництва інтересів держави в суді”.
Нагадую, що ініціаторами прийняття цього Закону були “Реанімаційний пакет реформ” і “Демократичний альянс”.
Але, як тепер запевняє радник Порошенка Олег Медведєв, головна заслуга в прийняття цього своєчасного та прогресивного Закону належить пану Сакварелідзе: “Президент як міг посприяв ухваленню змін до закону про прокуратуру, які Сакварелідзе вважав необхідними для реформ”.