вівторок, 19 березня 2024 г.
Скраплений газ подешевшає

Скраплений газ подешевшає

Олексій Дорошенко

Генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж

Оскільки раніше я заправляв автомобіль за 400 грн., а зараз вже виходить 620 грн., то вирішив спробувати проаналізувати події. С початку року йшло багато розмов про перевірки операторів скрапленого газу в Україні, і якщо навіть припустити, що вони закінчилися, то закінчитися без наслідків вони могли не для всіх. Тому рахуємо відбулось зменшення кількості гравців на ринку СПГ. Хоча кількість імпортерів за даними деяких спеціалістів за рік зросла у 1,5 рази. І сьогодні географія поставок газу до України постійно розширюється. А в лідерах є російський, польський, єгипетський та білоруський газ. Але дефіцит газу на кінець серпня становив 25-40%.

Газ до України йде залізничним, автомобільним та морським транспортом. При забороні використання залізничних цистерн можна було спрогнозувати зменшення поставок газу до України з Росії. Автомобільного транспорту, який би міг це перекрити, в Україні не має. Крім того у декілька разів знизилась кількість перевізників небезпечних вантажів країною, за рахунок ліцензування, що призвело одразу до збільшення вартості перевозок. При поставках скрапленого газу до портів треба припустити, що вони не здатні за короткий час значно збільшити прийом палива. Для цього потрібен час та інвестиції у перевалочні потужності.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Важко повірити в те, що свої дії задля монополізації ринку скоординували російські компанії із СБУ. Логіка попередніх стосунків між російським бізнесом та Службою безпеки завжди говорила про зворотне.

Що стосується зміни географії поставок газу, то необхідно вивчити досвід Литви, яка це зробила. Результатом стало підвищення ціни на внутрішньому ринку, за даними литовських ЗМІ, у 1,5 рази. На початку серпня Литва проводила перемовини з іншими балтійськими країнами, Латвією та Естонією, щодо створення спільного ринку СПГ. Однак перемовини литовського прем’єра зі своїми прибалтійськими колегами показала, що Латвія та Естонія, бажають всупереч диверсифікації поставок отримувати більш дешевий газ. Тому що підвищення ціни на паливо приводить до зниження конкурентоспроможності економіки країн та зниження рівня життя громадян. Крім того, вони не бачать підтримки ЄС, в питаннях подальшого розширення географії поставок.

Президент України надав доручення Антимонопольному комітету розібратися з ситуацію, що склалося на ринку та причинах стрибка ціни. Оскільки АМКУ – це орган, який підпорядкований саме гаранту, то не виникає сумнівів щодо реакції. Але якщо він зможе так швидко розібратись з причинами, як це було з “Газпромом”, то виникне питання, чому у ньому “вмирають” всі інші справи по споживчому ринку. Якщо ж антимонопольний орган надасть свої висновки, як це буває зазвичай за 2 роки, то стане зрозуміле, що встановлення справжніх причин деформації ринку нікому не цікаво.

Але один висновок можна зробити впевнено: монополії або олігополії в Україні відігравали та продовжують відігравати вирішальну роль. Але якщо раніше це відносилося переважно до промисловості, енергетики та сировини, то зараз вони контролюють практично усі сфери нашого життя.

До середини вересня можна розраховувати на зниження ціни газу до 13-13,5 грн. за літр. Але фундаментальні проблеми ринку це не вирішить.

Олексій Дорошенко, генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж

КиевVласть

Теги: новости киева, цена, амку, авто, стоимость, рост, заправки, сжиженный газ

вівторок, 19 березня 2024 г.
11:03
Печерське управління поліції за 2,5 млн гривень планують оснастити новою сигналізацією
10:44
100 Волинська бригада ТрО запрошує на службу в підрозділах бригади
10:24
У ході гасіння пожежі у Дніпровському районі столиці рятувальники виявили тіло
10:04
ЄС розробляє закон про спрямування в Україну прибутків заморожених активів рф, - Bloomberg
09:45
Інженерними підрозділами ЗСУ з початку року знешкоджено понад 7,5 тис. вибухонебезпечних предметів
09:23
На столичному пішохідно-велосипедному мості знов тріснуло скло, - ЗМІ
09:01
Протягом минулої доби відбулося 61 бойове зіткнення, - Генштаб ЗСУ
понеділок, 18 березня 2024 г.
20:45
У столиці цього тижня заплановані продуктові сільськогосподарські ярмарки (локації)
20:34
Кличко попросив журналістів Bihus.info передати правоохоронцям інформацію щодо розслідування по заробіткам оточення Брагінського на контрактах з “Київським метрополітеном"
20:23
На Новопавлівському напрямку ворог, за підтримки авіації, 21 разів намагався прорвати оборону, - Генштаб ЗСУ
20:02
В Ірпені відкрили денний центр підтримки дітей та сімей
19:43
Зеленський зустрівся із членом Сенату Конгресу США Гремом
19:22
“Муніципальна Охорона” провели навчання з відпрацювання дій у разі позаштатної ситуації в столичних закладах освіти
19:05
Ірпінь відвідали представники міжнародної організації ЮНІДО
18:46
9 років тюрми отримав самопроголошений голова Димерської тергромади, який співпрацював з окупантами
18:26
На озері Богатирському було виявлено перевищення норми нафтопродуктів у 3,6 рази, - “Плесо”
Календар подій
У столичних судах вирішується доля Венеціанського і Труханового островів
19 березня 2024 г. 09:00
У столичних судах вирішується доля Венеціанського і Труханового островів
Офіс Генерального прокурора вже більше року працює над тим, щоб у судовому порядку заборонити КП “Плесо” встановлювати прибережні захисні смуги на Венеціанському і Трухановому островах у Києві. На переконання прокурорів, в цих рекреаційних зонах і без того апріорі “лімітована” будь-яка господарська діяльність, а тому оголошення там захисних смуг може створити хибне уявлення про відсутність відповідних обмежень на цих та інших островах Дніпра. Наразі Генпрокуратура має успіхи у цій справі – вона виграла вже дві інстанції, але КП “Плесо” ще може скористатися своїм правом на касаційне оскарження. Враховуючи відсутність затверджених Київрадою ДПТ островів, навіть найбільшого Труханового, наразі загроза їх забудови виглядає досить суттєво.
Житло замість історичної будівлі: у Києві вирішується доля сторічної садиби Маліна
18 березня 2024 г. 09:00
Житло замість історичної будівлі: у Києві вирішується доля сторічної садиби Маліна
Посадовці КМДА формально ще можуть спробувати відстояти в касаційному суді свою позицію – не видавати МУО на проєктування, які допоможуть замовникам легально перетворити історичну садибу Маліна (1890 рік побудови) на вул. Олександра Кониського, 22 у сучасний житловий будинок. Чиновники до цього програли два суди по цьому питанню. Причина – історичному об'єкту офіційно не надано статус пам'ятки, а гучне рішення Київради від серпня 2021 року, яким власникам таких об'єктів було рекомендовано утриматися від здійснення робіт в них, як на цьому ще тоді наголошувала КВ, не має “зобов'язального характеру”. Поки київські активісти добиваються присвоєння садибі Маліна охоронного статусу, забудовники, які, схоже, пов'язані з “групою родин Негрича та Голиці", встигли зруйнувати значну частину будівлі. Відповідні слідчі дії станом на сьогодні ніяких результатів не принесли і, ймовірно, вже не принесуть.