Скільки карго авіахабів необхідно Україні
У зв'язку зі збільшенням авіаперевезень в світі розвиваються і вантажні перевезення, в яких все частіше споживчі товари переходять зі звичайних видів транспорту на авіаційний. За рахунок зниження собівартості доставки авіавантажів і високої швидкості вони сьогодні користуються все більшою привабливістю.
Наша основна перевага - це наше географічне розташування, яке пов'язує нас з вантажопотоками між Азією і Європою і Америкою. Ми знаходимося на дуже хорошому логістичному шляху. Позитивний досвід у транзитних пасажирських перевезеннях ми набули завдяки стрімкому розвитку базового авіаперевізника аеропорту.
Ситуація із повітряними вантажами дещо інша. Даний ринок вже протягом багатьох років є поділеним між потужними світовими логістичними корпораціями, які сьогодні активно нарощують повітряні вантажоперевезення у напрямку Схід-Захід, на шляху яких лежить Україна та безпосередньо аеропорт “Бориспіль”.
Найбільшим гальмом для розвитку внутрішніх авіаційних вантажоперевезень є купівельна спроможність населення. Як і раніше, авіаційні перевезення для товарів споживання в Україні є дорогими і тут ми бачимо, що зростання не таке значне. Так, в Борисполі в 2017 році ми додали 24% в вантажних перевезеннях по відношенню до 2016 року. Це дуже хороший показник, але все одно вкрай далекий до обсягів обробки вантажів в європейських країнах. Якщо порівнювати об'єми обробки авіаційних вантажів в європейських аеропортах-хабах, то це на порядок менше ніж ми сьогодні обробляємо. У найближчі роки будь-якого суттєвого зростання внутрішнього ринку ми не передбачаємо. Проте, ми бачимо потенціал саме в напрямку розвитку вантажного авіаційного транзиту. Логістичні оператори, що працюють у великих аеропортах хабах, таких, як Стамбул і Франкфурт, на сьогодні недостатньо задоволені наявними можливостями для обробки і пересортовування авіаційних вантажів.
Маючи наше географічне розташування та широку мережу розльоту в більш ніж 40 європейських аеропортів, ми бачимо значний потенціал у залученні транзитних авіаційних вантажопотоків. Вже давно не секрет, що змінилася логіка перевезення авіавантажів, які все менше перевозяться спеціалізованими повітряними судами. Авіакомпанії, прагнучи знизити витрати, часто доставляють авіаційні вантажі у недовантажених відсіках пасажирських лайнерів.
Бориспіль сьогодні особливо привабливий для створення сучасного центру по пересортовуванню великих партій вантажів на дрібніші з їх подальшою доставкою по всій мережі розльоту. Адже, аеропорт має базову авіакомпанію, яка розвиває далекомагістральну програму і поступово переходить на широкофюзеляжні літаки, які дозволяють перевозити до 30 тон вантажів за раз з далеких куточків земної кулі.
Ми обговорюємо можливість реалізації спільного проекту з глобальними логістичними операторами. У стратегічному плані розвитку аеропорту вже визначені спеціальні зони для сортування транзитних вантажів і ведення цього виду бізнесу. Тому, створення високотехнологічного вантажного хабу європейського рівня є одним із пріоритетних завдань для розвитку аеропорту Бориспіль.
У нас викликає величезне здивування, коли в умовах низького потенціалу внутрішнього ринку, відсутність широкої мережі регулярного сполучення з іншими містами ЄС і Азії, ми чуємо про плани створення логістичного хабу для пересортування авіавантажів на базі аеропорту в Білій Церкві або Гостомеля, які сьогодні орієнтовані більше на нерегулярне перевезення спеціальних вантажів і базу для технічного обслуговування літаків.
Тому, формуючи сьогодні стратегію розвитку транспортних мереж, Україна та ЄС мають виважено підходити до питань інтеграції наявних та створення нових інфраструктурних логістичних хабів в Україні. Це необхідно робити, виходячи із економічної доцільності та враховуючи вже існуючу інфраструктуру.
Євгеній Дихне, перший заступник генерального директора ДП МА Бориспіль, голова Авіаційного комітету при Торгово-промисловій палаті України