п'ятниця, 26 квітня 2024 г.
Реформа децентралізації допоможе подолати виклики, що стоять перед державою

Реформа децентралізації допоможе подолати виклики, що стоять перед державою

Александр Тигов

Глава ОО “Рух территориальных громад”

Реформа місцевого самоврядування та децентралізації влади передбачає подолання викликів, що стоять перед країною. Тут мова йде про залежність регіонів від центру, інфраструктурна та фінансова слабкість громад, деградація сільських територій; високий рівень дотаційності громад, низький рівень інвестиційної привабливості територій.

Децентралізація - це система управління, за якої частина функцій центральної влади переходить до місцевих органів самоуправління. Проте передати повноваження можна лише тим, хто здатен їх виконувати. Щоб виконувати передані повноваження, громади мають бути спроможними - організаційно, фінансово, кадрово. Саме тому громади в процесі децентралізації стають значно більшими, заможнішими та краще розвиваються.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Реформа місцевого самоврядування й територіальної організації влади має базуватися на трьох принципах: передача повноважень від центру до найнижчого можливого рівня; відповідно до переданих повноважень мають бути передані фінансові ресурси та забезпечено контроль з боку держави за діяльністю органів місцевого самоврядування.

Проте, існуюча нині система місцевого самоврядування  в Україні не відповідає потребам суспільства. Функціонування місцевого самоврядування не спрямоване на реалізацію його головного призначення – створення та підтримку сприятливого життєвого середовища, необхідного для всебічного розвитку в першу чергу людини, надання мешканцям територіальних громад якісних та доступних послуг на основі сталого розвитку дієздатної громади.

Україна розпочала реформу децентралізації із добровільного об‘єднання громад. Нині існує 11 338 місцевих рад, а саме - сільських, селищних та міських. В результаті має утворитися близько 1500 спроможних громад. Спроможних – в широкому, комплексному розумінні цього поняття, яке включає ресурсний потенціал та високі рівень і якість життя громадян, надання їм переважної більшості послуг як місцевого самоврядування, так і від державної влади.

 Якщо аналізувати по регіонам, то лідирують: Тернопільська область – 36 ОТГ, Дніпропетровщина – 34 ОТГ, Житомирщина – 32 ОТГ.

Взагалі за перспективним планом на Київщині затверджено  29 об’єднаних громад: Іванківська, Димерська, Бучанська, Калитянська, Великодимерська, Гребінківська, Володарська, Мирненська, Миронівська, Ржищівська, Вороньківська, Узинська, Українська, Ставищенська, Гостомельська, Медвинська, Пісківська, Яготинська, Бишівська, Богуславська, Кагарлицька, Обухівська, Пірнівська, Згурівська, Поліська, Рожнівська, Рокитнянська, Таращанська, Тетіївська.

Проте, на сьогодні утворилося лише дві. Першою “реформаторською ластівкою” в області стала Калитянська ОТГ Броварського району, до якої увійшли населені пункти: Калита, Бервиця, Заворичі, Мокрець, Опанасів, Семиполки та Пісківська ОТГ Бородянського району, в її складі Пісківка, Мигалки, Раска.

Об’єднання громад має буде добровільним, а влада має навчати та пояснювати. Але все ж таки ми сподіваємося на прийняття закону про приєднання громади, так званої “олійної плями”, коли громада вже не буде залежати від сіл, які не бажають об’єднуватися.

Сьогодні ми маємо донести до населення, що об’єднання відбувається не для простого об’єднання, а для утворення добробуту. Київською обласною державною адміністрацією запропонована модель об’єднання району, що складається із шести об’єднаних громад.

В старій системі органи місцевого самоврядування завжди були на другорядних позиціях. На них покладали відповідальність, але їх не забезпечували інструментами.

У концепції реформи і у пропозиціях щодо змін в Конституції чітко сказано: повноваження органів місцевого самоврядування мають забезпечити фінансами.

Органи місцевого самоврядування матимуть, зокрема, частку від загальнонаціональних податків, а не тільки дотації. Якщо у місцевої влади через державні рішення виникнуть додаткові витрати, то це теж компенсує держава.

Механізм розподілу податків між органами різного рівня і державою визначать у змінах до Бюджетного кодексу.

Децентралізація не має нічого спільного з федералізацією. Україна була, є і буде унітарною державою. Більше 85% населення твердо стоять на позиції унітарної держави. Низки питань децентралізація не торкнеться жодним чином, зокрема це стосується оборони, національної безпеки, зовнішньої політики, боротьби з корупцією,

дотримання прав і свобод громадян та, безумовно, територіальної цілісності України.

Існує фінансова мотивація і логіка для об’єднань, держава не примушує об’єднуватись, а лише відкриває можливості для того, щоб громади могли більше отримувати доходів і відповідно на свій розсуд більше розпоряджатися видатками по місцевим бюджетам.

Адміністративно-територіальний устрій має бути трирівневим: область, район і рівень громад, тобто село, селище, місто.

Тож основна ідея об’єднання територіальних громад – це регіональний розвиток: які повноваження набудуть територіальні громади, і яка від цього буде економічна ефективність. Конституція України повинна надати ці повноваження, а законні інструменти, які отримають на місцях, дадуть можливість реалізувати свої нові повноваження. І головна рушійна сила – фінансова децентралізація. Якщо громада розумітиме, що вона має повноваження і фінансову базу на виконання цих повноважень, вона буде розвиватись.

Всі сфери життя потребують змін. Якщо говорити про децентралізовану модель, яка сьогодні у світі довела свою конкурентну спроможність, то варто зазначити про розвиток місцевого самоврядування на базі Європейської хартії. Але головний принцип, який закладено, -  це принцип субсидіарності, щоб цю систему послуг наблизити до людей, кардинально змінити їх якість.

Хоча є противники реформ, але ми прийшли до одного висновку: проти реформ усе, а за реформи - одна можливість. За цю можливість варто поборотися. Не треба боятися. Треба використовувати досвід громад, які об’єдналися. Це унікальні проекти будівництва, розвиток унікальної інфраструктури України. І тут треба говорити про перспективне планування розвитку громади, яке має бути на порядку денному. Соромно, коли в Пристоличному регіоні із таким ресурсом не вистачає дитячих садків та інших важливим установ. Хто виконує замовлення людей, хто виправдовує їхні очікування?

На сьогодні в Україні діє близько 12 тисяч об’єктів самоврядування, а після реформи повинно бути 2-2,5 тисячі. 80% сільських і селищних організацій самоврядування не спроможні управляти своїм населеним пунктом. Вони не можуть забезпечити навіть утримання свого апарату, не кажучи вже про освіту чи медицину. А після реформи 60% податку дістанеться кожній громаді. Ці кошти підуть на ремонти шкіл, дитсадків, медамбулаторій, доріг.

Потрібно створювати сприятливе середовище для розвитку громад, адже об'єднання відкриває нові можливості, щоб територіальні громади більше отримували доходів і самостійно направляли їх на свій розвиток.

Олександр Тигов, голова громадського руху “Рух територіальних громад”, екс-голова Києво-Святошинської районної ради

КиевVласть

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.