середа, 24 липня 2024 г.
Підводні рифи старту роботи над проєктом держбюджету на 2022 рік

Підводні рифи старту роботи над проєктом держбюджету на 2022 рік

Сергій Кондрюк

Експерт з питань соціально-трудових відносин

Відповідно до Бюджетного кодексу (БК), вже з 1 березня починається офіційний відлік бюджетної процедури з формування головного кошторису країни на наступний рік.

БК визначено, що Міністерство фінансів щороку спільно з іншими головними розпорядниками коштів державного бюджету складає бюджетну декларацію (документ середньострокового бюджетного планування, що визначає засади бюджетної політики і показники державного бюджету на середньостроковий період та є основою для складання проєкту Державного бюджету України і прогнозів місцевих бюджетів).

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

За вимогою БК, бюджетна декларація має формуватися відповідно до цілей та пріоритетів, визначених 

- у щорічному посланні президента України до Верховної Ради про внутрішнє і зовнішнє становище України;

- у програмі діяльності Кабінету міністрів;

- у прогнозних та програмних документах економічного і соціального розвитку.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Слід акцентувати увагу на тому, що, через маніпуляції із “персональними” змінами до БК, уряду Дениса Шмигаля вдалося одноразово уникнути обв'язку підготовки і подання до парламенту бюджетної декларації і таким чином “на власний розсуд” формувати проєкт держбюджету на 2021 рік. Тепер це створює правову і економічну проблему при роботі над головним кошторисом країни вже на 2022 рік, бо ст. 33 БК визначає: “Показники бюджетної декларації визначаються з урахуванням положень та показників, визначених на відповідні бюджетні періоди бюджетною декларацією, схваленою у попередньому бюджетному періоді”.

Ще більш проблемною є якісна робота над проєктом держбюджету та його фундаментальної складової бюджетної декларації – через відсутність у теперішнього Кабміну схваленої парламентом програми діяльності Кабміну (двічі провалена при представлені Шмигалем у ВР).

Щодо необхідності складання Бюджетної декларації відповідно до цілей та пріоритетів, визначених у щорічному посланні президента України до ВР про внутрішнє і зовнішнє становище України. Ст. 167 закону “Про Регламент Верховної Ради України” визначає: “щорічне послання Президента України Верховній Раді про внутрішнє і зовнішнє становище України за звичайних обставин проголошується до 31 березня поточного року”. Нагадаю, що попереднє послання президента Володимира Зеленського було проголошено 20 жовтня 2020 року.

Як Кабінет міністрів за таких умов дотримається граничних термінів й якості підготовки проєкту державного бюджету на 2022 рік? А саме:

- до 1 березня центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного і соціального розвитку, подає Міністерству фінансів орієнтовні основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на середньостроковий період;

- не пізніше 1 березня року — обов'язкова публікація звіту про виконання державного бюджету та місцевих бюджетів (Міністерство фінансів України до 20 березня року, що настає за звітним, здійснює публічне представлення звіту про виконання державного бюджету за попередній бюджетний період);

- до 15 травня  – подання Міністерством фінансів бюджетної декларації на розгляд Кабінету міністрів;

- не пізніше 1 червня -  схвалення бюджетної декларації та оформлення постановою Кабінету міністрів;

- не пізніше 4 червня подання до ВР бюджетної декларації разом із фінансово-економічним обґрунтуванням, яке має містити розрахунки і пояснення до положень і показників, визначених бюджетною декларацією (включаючи пояснення відмінностей від бюджетної декларації, схваленої у попередньому бюджетному періоді, орієнтовні показники витрат державного бюджету за функціональною класифікацією видатків та кредитування бюджету із зазначенням пріоритетних напрямів).

Граничну дату завершення роботи Кабміну над проєктом державного бюджету чітко встановила ст. 96 Конституції: “Державний бюджет України затверджується щорічно Верховною Радою України на період з 1 січня по 31 грудня, а за особливих обставин – на інший період. Кабінет Міністрів України не пізніше 15 вересня кожного року подає до Верховної Ради України проект закону про Державний бюджет України на наступний рік. Разом із проектом закону подається доповідь про хід виконання Державного бюджету України поточного року”.

Безперечно важливим є дотримання строків на всіх етапах бюджетного процесу, але значно важливішим є дотримання урядом вимог Конституції щодо реалізації державних стандартів і гарантій громадян країни.

Чи спроможний уряд під головування прем'єра Шмигаля нарешті почати виконувати закони України й стати першим в нашій країні, що суворо дотримується Конституції при формуванні головного кошторису країни?

Читайте: Звідки береться розмір добових і яким він має бути у 2021 році

Сергій Кондрюк, експерт з питань соціально-трудових відносин

КиевVласть

Теги: новости украины, верховная рада, владимир зеленский, кабинет министров, денис шмыгаль, министерство финансов, бюджетный кодекс, бюджетная декларация, процедура принятия госбюджета, проект госбюджета на 2022 год, ежегодное послание президента верховной раде

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.