Парковка в містах: муніципальна варта та мільярди в бюджет
Запаркуватися у центрі великого українського міста в будній день – це, фактично, неможливе завдання. Революційні правила паркування, прийняті минулого року, так і не почали діяти на практиці. І ситуація не зміниться, аж доки не буде прийнятий новий закон про муніципальну варту із фокусом на контролі за дотриманням норм паркування.
Дуже часто жителі великих міст скаржаться на неможливість знайти легальну парковку біля ключових соціальних та комерційних об’єктів. Мова йде про державні установи, лікарні та офісні центри – місця, куди щодня прямують сотні або тисячі людей. У свою чергу, автомобілісти не хочуть бути “крайніми” в ситуації. А тому часто кидають власні авто на смугах транспорту, газонах чи тротуарах без дотримання норм мінімальної ширини проходу для пішоходів. Зрештою, це створює реальний хаос, від якого страждають усі без виключення учасники процесу.
Велика частина водіїв свідомо йдуть на порушення правил дорожнього руху при паркуванні. Адже вони знають, що не отримають жодного покарання за невиконання чинних норм.
Починаючи з середини минулого року в Україні запрацювали нові правила паркування. Для фіксації неправильної парковки тепер можна не чекати на водія особисто. Адже власник транспортного засобу просто не стане підходити до автомобіля, якщо поруч знаходиться представник поліції. Натомість можна зробити фотофіксацію порушення, а потім відправити горе-водію “лист щастя”. Та на практиці держава не розробила конкретного механізму реалізації нових правил, і вони діють виключно на папері.
Прийняття нового закону про муніципальну варту може переломити ситуацію та змусити людей нарешті почати виконувати правила. До повноважень муніципальної варти треба включити контроль за паркуванням із можливістю електронної фіксації порушень та конкретним механізмом для її реалізації: від моменту фотографування автомобіл, і до отримання власником транспортного засобу інформації про необхідність оплатити штраф. Навіть можна ввести додаткову фінансову мотивацію для тих працівників, які серйозно поставляться до своїх нових функцій.Від такого рішення виграють всі.
Найперше, серйозні додаткові кошти отримає міський бюджет. За оцінками експертів, сьогодні лише 5% людей, які залишають свої авто на комунальних парковочних місцях, платять за них. Якщо збільшити показник до 80-90%, це окупить навіть розширення штату муніципальної варти, утримання власної системи збору інформації про порушення, а також дозволить місту заробляти.
Зараз всі комунальні паркінги столиці приносять Києву близько 50 мільйонів гривень на рік. Для такого великого міста із понад мільйоном автомобілів – це непомірно низька сума. Реальний заробіток на парковках та штрафах у разі неправильного паркування має складати від одного до двох мільярдів гривень. Отже, мова йде уже про можливість брати гроші з парковок, у тому числі, на покращення системи міського транспорту.
Звісно, до реалізації таких проєктів необхідно залучати приватні компанії. Це може бути будівництво зручних паркінгів у центрі та на околицях. Зараз людина може залишити автомобіль незаконно, проте зовсім безкоштовно та без ризику отримати навіть штраф. Для того, щоб зацікавити інвесторів, нам треба повністю виключити таку можливість.
Друга група – це самі водії. Автомобілісти, які вирішують їхати в самісінький центр, мають платити за це ринкову ціну. Наприклад, будь-яка точка продажу чи кафе платить гроші за ту площу, якою користується. У свою чергу, автомобіль займає від 12 до 20 квадратних метрів. І якщо він стоїть в центрі міста впродовж восьми годин, то можна розрахувати конкретний комерційний тариф. Якщо людина згодна його сплатити – вона їхатиме до центру, і доволі легко знаходитиме місце для паркування поруч з точкою призначення.
Інша категорія автомобілістів – ті, хто, за умови невідворотності плати за паркування, захоче все ж таки зекономити. Такі водії зможуть залишати авто на так званих перехоплюючих паркінгах, які знаходяться не в центрі, а тому коштують значно менше. Їх ринкова ціна становить від 50 гривень за 12 годин. Також бажано, щоб вони були розташовані поруч з метро, і людина могла б легко доїхати у будь-яку точку міста.
Нарешті, виграють й ті, в кого зараз немає авто. По-перше, за умов контролю, автомобілісти перестануть залишати авто на смугах громадського транспорту. Це значно спростить пересування на автобусах і тролейбусах. По-друге, місто зможе направляти додаткові кошти з парковок на розвиток комунального транспорту.
Сьогодні в Україні діють цілком європейські норми паркування, але з нашою родзинкою у вигляді повної відсутності механізму контролю за їх виконанням. Найголовнішим кроком у розв’язанні проблеми є прийняття нового закону про муніципальну варту. До сфери відповідальності якої треба віднести контроль за паркуванням – разом із конкретним механізмом фіксації правопорушень, та подальшим притягненням водіїв до відповідальності. Така система дозволить містам збирати кошти за паркування, забезпечувати дотримання чинних норм, а також зробить сферу привабливою для приватного капіталу, який зможе остаточно вирішити проблему паркінгів в усіх ключових локаціях.
Читайте: Власти Киева объявили о старте пилотного проекта по внедрению “умной” системы оплаты парковки
Дмитро Ісаєнко, секретар комітету з питань державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Верховної Ради VIII скликання