середа, 24 квітня 2024 г.
Європейський обов’язок влади – “чесні ціни на газ”

Європейський обов’язок влади – “чесні ціни на газ”

Владимир Левин

Депутат Киевсовета VIII созыва, фракция "Солидарность"

З кожним днем плата за газ та опалення непомірно зростає для населення України, що створює досить потужну соціальну напругу в нашій державі.

Слід звернути увагу на той факт, що з кожним днем кількість людей в Україні, що не в змозі сплачувати газ за встановленими тарифами, а також загальна сума субсидій, виділених державою, зростає. Також, завжди слід пам’ятати про євроінтеграційний напрям розвитку України.

Новим приводом для соціального хвилювання стала звістка про можливе підвищення цін на газ до більш ніж 8 тисяч гривень за тисячу кубометрів. Про це йдеться в чинній методиці розрахунку ціни на газ. Міністерство фінансів провело аналіз проекту фінансового плану "Нафтогазу України", у якому й зазначено те, що з квітня 2018 року блакитне паливо скоріше за все подорожчає до вищезазначеної ціни.

Хвилювання щодо цієї проблеми також поділяє і Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман. Наприклад, 9 квітня 2018 року в ефірі одного з телеканалів він заявив, що “Уряд опрацьовує формулу ціни на газ, яка б враховувала б поточну економічну ситуацію та глибокий соціальний аспект…

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Цього опалювального сезону ціни не підвищувалися. Але на майбутні періоди ми маємо знайти формулу, яка буде запобігати необ’єктивним цінам всередині країни. Треба дивитися на соціальний аспект, соціальний фактор, який може вплинути на погіршення якості життя громадян”.

Ми повинні чітко розуміти, що зростання ціни на газ призведе до рівноцінного зростання витрат державного бюджету на субвенції населенню. Збільшення ціни блакитного палива в 2017 році принесло групі підприємств НАК “Нафтогаз” за 6 місяців 23,3 млрд. гривень чистого прибутку та 29,5 млрд. гривень витрат державному бюджету у вигляді субсидій.

Отже, формування справедливої національної ціни на газ є найважливішим завданням перед нашим регулятором, державною й місцевою владою.

Підтвердженням цьому є Директива 2008/92/ЄС (від 2016 року - Regulation (EU) 2016/1952). Regulation (EU) 2016/1952 регулює встановлення цін на газ та електроенергію на внутрішніх національних ринках, у тому числі і при наявності декількох постачальників, де основний принцип розрахунку справедливої ціни на газ на внутрішньому національному ринку наступний:

“― Ціни представлятимуть середньозважені ціни, причому за вагові фактори використовується питома вага на ринку оцінюваних підприємств, які постачають газ. Арифметичні середні ціни використовуються лише тоді, коли неможливо вирахувати середньозважені ціни.

Питома вага на ринку повинна базуватися на кількості проданого газу постачальниками кінцевим промисловим споживачам”.

У нашій європейській державі, формування ціни повинно відбуватися саме за таким принципом, особливо, беручи до уваги те, що наша держава самостійно забезпечує себе газом власного видобутку на 60% та більше. Застосування середньоарифметичного методу розрахунку ціни на газ викривляє фактичне газове становище нашої держави, штучно збільшуючи ціну на блакитне паливо.

В даній ситуації також велику роль має таке явище як сезонність. Що я маю під цим на увазі? За статистичними даними, щодня наша держава видобуває близько 57 млн кубометрів газу при щоденній потребі в опалювальний період в 115 млн кубометрів. Також, всім відомо, що ціна на газ влітку є нижчою від зимової. Тож, доцільно було б здійснювати підписання договорів на поставку газу влітку та фіксувати сталу ціну, незалежно від її річних коливань, або ж – заповнювати національні сховища природнім газом влітку, коли ціна є нижчою.

Як заявив міністр енергетики та вугільної промисловості Ігор Насалик: “До кінця 2018 року Україна зможе забезпечити всі потреби населення газом власного видобутку”.

Ще одним підтвердженням даної думки є те, що Верховною Радою був прийнятий Закон України №3096-д, що має за мету збільшити видобуток газу через спрощення дозвільних процедур у газовидобувній галузі та сприятиме залученню інвестицій.

Як заявив народний депутат України Ігор Кононенко: “Якщо енергетична незалежність України можлива лише за умови збільшення видобутку газу, то збільшення газовидобутку напряму залежить від дерегуляції та спрощення дозвільних процедур. Сьогодні парламент нарешті ухвалив законопроект №3096-д, який наблизить дозвільну систему України до кращих міжнародних стандартів та сприятиме залученню інвестицій у газовидобувну галузь. Новим законом скасовано 14 погоджень та 6 застарілих процедур, а термін проходження дозвільних процедур скоротився на 1,5 роки (до сьогодні проходження всіх процедур займало понад 3,5 роки). Шкода, що ми йшли до цього понад два роки. Але добре те, що результат є!”

Також, важливо зазначити, що вартість газу на 70% є складовою тарифу на опалення. Обов’язок місцевою влади згідно чинного законодавства – вчасно та за справедливими цінами надавати якісні послуги з опалення та гарячого водопостачання. У разі порушення вищезазначеного права місцевого населення – головним завданням місцевої влади повинна стати боротьба за встановлення справедливої ціни на газ, будь то за рахунок дискусій чи у судових інстанціях.

Встановлення ціни природнього газу власного видобутку на рівні 6957,9 грн/тис. м3, яка дорівнює ціні природнього газу на німецькому газовому хабі NCG, унеможливлює використання вагових коефіцієнтів для розрахунку справедливої та обґрунтованої ринкової ціни природнього газу. Це суперечить основному нормативно-правовому акту Європейського Союзу у сфері регулювання ціни на газ.

При ліквідації постанови КМУ №315 від 27.04.2016 треба вважати чинною попередню редакцію, або ж імплементувати європейську директиву “Про ціну на газ”. Саме імплементація європейської директиви “Про ціну на газ” дозволить розрахувати справедливу ціну на газ для українців.

Чому? Загальнодержавні потреби в споживанні природнього газу за 2016 рік складають 33,2 (17,6 - населення) млрд. куб.м. газу. У той же час, видобуток природнього газу в нашій державі складає 20,1 млрд. куб.м. газу. Таким чином, власним видобутком ми можемо забезпечити 60,5% національних потреб в природньому газі.

На сьогоднішній день ціна на газ складає 6957,9 грн за кубометр. Таким чином, при розрахунку справедливої ціни на газ згідно європейських директив вона буде наступною:

6957,9*0,605 + 6957,9*0,395 = 6957,9 грн/ тис. м3

Де, 0,605 та 0,395 – частка покритих національних потреб у газі за рахунок власного та імпортованого видобування. Таким чином, втрачається сенс використання вагових коефіцієнтів при використанні середньозваженої формули, що зазначена у Рекомендаціях та Директивах Європейського Союзу.

Директор енергетичних програм Центру світової економіки і міжнародних відносин НАН України Валентин Землянський стверджує, що при тарифі 3 600 грн. за тисячу кубометрів, прибуток НАК “Нафтогаз України” та “Укргазвидобування” достатній, щоб обидві компанії показували прибуткову діяльність.

Проте, фактичне становище є дещо іншим.

Підтвердженням цьому є інформація з офіційної (аудитованої) фінансової звітності ПАТ “Укргазвидобування” за 2016 рік, у якій чітко помітно, що собівартість газу власного видобутку в 2016 році становила 2468,17 грн/ тис. м3. Аудит було проведено ГО “Публічний аудит”, з яким можна ознайомитися за наступним посиланням.

Що ж входить до кінцевої ціни на газ?

Без податків витрати ПАТ “Укргазвидобування” становили 605,88 грн/тис. м3. При цьому 1862,29 грн/тис. м3 з цієї собівартості – це податки. Таким чином, держава забирає близько 75,5% собівартості газу у якості податків. Хоча, згідно Конституції України – земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. 

Також, доцільно підкреслити, що база для нарахування рентної плати за користування надрами визначається суб’єктивно. Чому саме так?

Згідно Статті 252.6 Податкового кодексу України (далі, - ПКУ), “Базою оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин є вартість обсягів видобутих у податковому (звітному) періоді корисних копалин (мінеральної сировини), яка окремо обчислюється для кожного виду корисної копалини (мінеральної сировини), для кожної ділянки надр на базових умовах поставки (склад готової продукції гірничого підприємства)”.

Якою ж є ціна для газу? Згідно Статті 252.8 ПКУ, “для газу природного, що відповідає умові, визначеній у пункті 252.24 цієї статті, - ціна, визначена у відповідних договорах купівлі-продажу природного газу між платником рентної плати та суб’єктом ринку природного газу, на якого Кабінетом Міністрів України покладені спеціальні обов’язки щодо формування ресурсу природного газу для побутових споживачів та виробників теплової енергії відповідно до Закону України "Про ринок природного газу", у податковому (звітному) періоді”.

Таким чином, платником рентної плати згідно ПКУ виступає ДП “Укргазвидобування”, а суб’єктом ринку природного газу – НАК “Нафтогаз”. Проте, згідно європейських норм, у даній ситуації кінцевим суб’єктом ринку газу фактично повинно бути населення.

Згідно Закону України “Про ціни і ціноутворення”, а саме Статей 12 та 13 Цього Закону, держава самостійно встановлює економічно обґрунтовані ціни на товари або послуги, що виробляються суб’єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку. ДП “Укргазвидобування” займає монопольне становище на ринку газу, тому, згідно Статті 13 ЗУ “Про ціни і ціноутворення” слід встановити фіксовані ціни на газ і граничний норматив рентабельності. При тому, граничний норматив рентабельності не повинен перевищувати середній рівень рентабельності серед галузей в економіці. Таким чином, рівень рентабельності по видобувній галузі в нашій державі повинен зменшитися з 75,8% до максимально існуючих з посеред інших галузей – приблизно 15%.

Яку справедливу ціну ми матимемо сьогодні у разі застосування вищезазначених рекомендацій?

605,88 (собівартість видобутку газу)*1,15 (норма рентабельності)* 1,2 (рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин)* 1,2 (податок на додану вартість) = 1003,34 грн/тис. м3.

Використовуючи формулу розрахунку справедливої ціни на газ (згідно Regulation (EU) 2016/1952), отримаємо наступне:

1003,34*0,605 + 6957,9*0,395 = 3355,39 грн/тис. м3.

Також, слід зауважити щодо намірів України збільшити видобуток газу на 25% до 2020 року. Таким чином, національний видобуток газу зросте з 20 791,4 млн. м3 у 2018 році до 25 989,25 млн. м3 у 2020 році. Це зумовить значні зміни у ціні газу в нашій державі. Чому так? Суттєво зросте відсоток забезпечення газом власного видобутку національних потреб у блакитному паливі.

Виходячи з цього, при зростанні власного видобутку природнього газу, наша держава забезпечить близько 81,5% усіх національних потреб. Як результат, фактична ціна на газ становитиме:

1003,34*0,815 + 6957,9*0,185 = 2104,93 грн/тис. м3.

У той же час, ціна для промисловості та бюджетних закладів повинна зберегтися на рівні ціни природнього газу на німецькому газовому хабі NCG - 6957,9 грн/ тис. м3.

Саме такою повинна бути ціна за природній газ в нашій державі, адже, Уряд прикладає максимум зусиль заради повної європейської інтеграції нашої держави. Населення України повинно жити саме за європейськими стандартами та правилами. Україна – це Європа, ми повинні про це завжди пам’ятати.

І на останок, я хотів би зазначити, що Уряд крокує правильним шляхом в напрямку розбудови соціальної справедливості серед громадян, що проживають в нашій державі та розвитку її промислового потенціалу.

Владимир Левин, Депутат Киевсовета VIII созыва, фракция "Солидарность"

KиевVласть

Теги: газ, тарифы, цена, субсидии, ценообразование

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.