Ефект “дежавю” Реформа держслужби була, чи здалося?!
Офіційна цитата Президента Порошенка під час підписання закону України Про державну службу 2 роки тому: "Ця реформа має забезпечити нову якість державної служби відповідно до кращої європейської практики, встановити правові та організаційні засади цієї служби як професійної, політично неупередженої діяльності на благо держави й суспільства. При цьому громадянам України гарантується право рівного доступу до державної служби". Сьогодні одним махом пера, Президент Порошенко підписав, поспіхом проголосований Закон про зміни до ЗУ "Про державну службу".
Подробней: Президент подписал закон об отмене конкурсов на должности глав администраций
Проголосували за вказаний закон 234 народні обранці від БПП, Народного фронту, Відродження та Волі народу. Проголосували з порушенням Регламенту одразу за основу та в цілому. Крім того, рішення комітету було прийняте всупереч здоровому глузду в день голосування о 10 ранку з 7 сторінками поправок (дуже нагадує бюджетну комісію облради яка інколи голосує за документи яких жоден член комісії в очі не бачив). Про яку правову державу ми тоді говоримо, коли під час прийняття важливих для громади рішень, а саме депутати в сільських, селищних, міських чи обласних радах керуються прикладом прийняття рішень в ВРУ.
До речі, мав честь бути присутнім на засіданні комітету ВРУ де в прямому сенсі цього слова "ґвалтували регламент" та проштовхували вказані зміни до закону з голосу і було дуже боляче спостерігати ситуацію коли професіонал і голова Національного агентства з державної служби наголошував що вказані зміни є недоцільними та такими, що прямо суперечать рекомендаціям Венеціанської комісії (але звісно що це не аргумент тому що просили ВЕЛИКІ люди).
Цей "такий потрібний Документ" руйнує Закон "Про державну службу", прийнятий 2 роки тому і дає Президенту можливість прямо призначати голів місцевих держадміністрацій без проведення відкритих конкурсів, навіть фейкових, і без оголошення вакансій. Цей закон відкидає нас на 4 роки назад, коли голови місцевих держадміністрацій були "маріонетками" в руках Президента та мали без зайвих слів забезпечувати голоси на виборах, а не займатись вирішенням проблем ввіреного регіону! Шановний пане президенте про яку рівність доступу громадян до державної служби ви говорите, про яку не політизацію знову ведеться мова, якщо сьогодні ви спокійно зможете призначати "кумів, однокласників та любих друзів"!!!!
Однією з головних новацій та найбільших досягнень реформи державної служби в Україні було розмежування політичних посад і посад державної служби. Практика призначення на важливі посади з політичних міркувань та за гроші була і нажаль залишається поширеною, і Закон України "Про державну службу", ухвалений 2015 р., став першою спробою гарантування чиновникам мінімальної незалежності від тиску політиків. Саме ці норми отримали схвалення від міжнародних експертів, зокрема від престижного аналітичного центру ЄС – Програми підтримки вдосконалення врядування та менеджменту (Програма SIGMA). Проте, щойно підписаний Гарантом Закон руйнує всі ці новації, суперечить принципам належного урядування ОЕСР та порушує взяті Україною на себе міжнародні зобов'язання щодо реформування системи державного управління, закріплені в Стратегії реформи державного управління на 2016-2020 рр., що схвалена Кабміном 24 червня 2016 р. і суперечить навіть Стратегії національної безпеки, затвердженої Указом Гаранта в 2015 році! Голови місцевих держадміністрацій знову зможуть бути членами політичних партій, очолювати місцеві організації політичних партій та бути депутатами місцевих рад.
"Проєвропейський та продемократичний" Президент, "розповідаючи" 4 роки про "реформу" і "політичну неупередженість" державних службовців, виявився нічим не кращим за попередніх президентів, тільки зі знанням англійської мови. Здається враження, що останньому потрібно розвивати власний бізнес та необмежена влада. Йому конче портібен адміністративний ресурс та ручні голови місцевих держадміністрацій, бо інакше вибори йому не виграти. З власного досвіду попередніх виборів в ОТГ можу зробити припущення, що представники Президента не мають владної вертикалі на місцях та мають мізерну підтримку місцевих еліт, про що свідчать результати останніх місцевих виборів на Київщині.
Спроби відкритих конкурсів (хоча щодо їх проведення є низка питань: так як можливо перший етап тестування є чесним, а решта етапів оцінюється комісією на власний розсуд (при цьому склад комісії це майже всі одіозні персони) протримались пару років. Шановний пане Президенте, невже так тяжко було впровадити закордонний досвід та застосувати процедуру конкурсу повністю автоматизованою та неупередженою (і чому так дивно у всіх конкурсах перемогу одержують люди про яких говорять наперед ( для прикладу якось випадково усі конкурси на посаду заступників голови КОДА виграли ті особи яких журналісти називали переможцями за місяць до дати проведення конкурсу). Відповідь проситься сама собою, чинна влада хоче перемогти на всіх майбутніх виборах і розуміє, що без адмінресурсу їй це не вдасться.
Після таких підходів до прийняття важливих для країни Законів, я остаточно перестав вірити в успіх реформи державної служби, оскільки у неї й так було мало шансів, але Закон давав нам законні можливості та шанси на зміни. Тепер немає й шансів. Всім нарешті необхідно вийти із заручників "псевдовреформ" для піару, та подивитися правді в очі.
Як писав класик "Гірка правда краще будь-якої солодкої брехні".
Олександр Колодій, правозахисник