субота, 29 червня 2024 г.
Держбюджет має стати бюджетом цифровізації міст

Держбюджет має стати бюджетом цифровізації міст

Юрій Назаров

Голова SmartCity.UA, Голова комітету Smart City громадської ради при Міністерстві Цифровізації України

Цифровізація послуг в Україні поки не є системною і місцеві політичні еліти можуть на свій смак та розсуд впроваджувати ті чи інші рішення без огляду на інтереси громад. Саме така ситуація вчора відбулася в Києві, коли без попередження та попередньої підготовки користувачів було відключено мобільний додаток Kyiv Smart City, яким за 2020 рік встигли скористатися 5 млн мешканців столиці. На жаль, для мене і всієї команди, яка була причетна до розробки та запуску цього продукту, така новина теж стала абсолютною несподіванкою. Зміна додатку на новий – стала яскравим прикладом того, як політичне рішення може закрити проєкт, на розробку та маркетинг якого були витрачені величезні кошти киян.

Я спостерігаю за тим, як проєкт Kyiv Smart City розвивався останній рік. Стає очевидним, що місто втрачає позиції в рейтингу розумних міст і проєкти цифровізації, на жаль, не набирають подальших обертів для розвитку. Цифровізацію столиці поступово гальмують.

Тим часом, європейські міста щорічно витрачають на місцеві ініціативи SMART CITY близько 10-15% свого бюджету. В Києві цей показник ще до недавнього часу складав близько 3%. У нещодавно затвердженому Верховною Радою бюджеті України на 2021 рік видатки на цифровізацію сягають майже 1,8 млрд грн або 0,1% від загальної суми видатків бюджету всієї держави. 

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Безумовно, Україні ще не один рік доведеться наздоганяти сусідів-європейців, які задають нам темп та вектор руху в питанні цифровізації міст. Але, як відомо, шлях в тисячу лі починається з першого кроку! Більше того, в скрутних умовах пандемії та глобальних економічних викликів бюджет для подальшого цифрового розвитку, який отримала Україна, є рекордним. Тому є впевненість, що цифровізація послуг в українських містах матиме позитивну динаміку і ми нарешті винирнемо з прірви цифрового невігластва.

Згадаємо, що у Держбюджеті на 2020 рік на державу в смартфоні ніяких видатків не було закладено взагалі. Міністерство цифрової трансформації України спиралось на технічну підтримку від міжнародних партнерів та ефективну роботу команди. Прискореному переходу України в онлайн сприяли не тільки амбітні плани фахівців з діджиталізації, але й пандемія коронавірусу, яка й слугувала якнайшвидшій цифровізації країни.

Наразі, після ухвалення Держбюджету-2021, який сміливо можна назвати бюджетом розвитку цифровізації в нашій країні, шансів на створення “України без паперу” значно побільшало. Зараз я кажу про державу, яка в оперативному режимі відмовляється від паперового документообороту на користь “цифри”. Це нові стандарти, нова якість та комфорт онлайн-послуг в українських містах. А ще це комплексний сценарій інтелектуалізації та цифрової трансформації українських місць або Стратегія цифровогу розвитку громад, над якою працюватиме команда Smart City. 

Завдяки видаткам на цифровізацію, запланованим у Держбюджеті-2021, країна побачить подальшу діджиталізацію найважливіших для місцян міських установ та сфер життя – охорони здоров'я, соціального захисту та освіти. Зокрема, видатки на Національну програму інформатизації сягнуть 602 млн грн, ще  231 млн підуть на розвиток адміністративних послуг та розширення мережі центрів надання адмінпослуг (ЦНАПів). 

Зазначу, що зараз процес розробки цифрових платформ йде як на державному, так і на місцевих рівнях. Мінцифра активно працює із національними цифровими проєктами, у той час як громади вже мають власні успішні кейси з діджиталізації. Флагманом цього процесу, безумовно, є наша ініціатива Kyiv Smart City. Наразі власні smart city-проєкти розбудовують команди фахівців із Харкова, Львова, Дніпра, Мукачево та інших українських міст. До речі, створення мережі ЦНАПів не тільки спростило доступ громадян до державних послуг, але й посилило і розширило повноваження місцевих громад, тобто стало своєрідним підгрунтям процеса  децентралізації, що триває в країні. Але щоб зробити Україну конкурентоспроможною та високотехнологічною, цифрову реформу, яка розвивається на національному і локальному рівнях, треба значною мірою синхронізувати, тобто інтегрувати плани розвитку цифрових міст України у загальнодержавний план цифровізації. 

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Зрозуміло, що загальну архітектуру та взаємозв'язки між загальнодержавними і міськими цифровими рішеннями треба сконструювати заздалегідь. Наведу кілька прикладів. Скажімо, електронний рецепт: отримавши призначення від лікаря, пацієнт може захотіти відразу знайти на інтерактивній карті міста інформацію про аптеки, які продають потрібний препарат за державною програмою “Доступні ліки”. І цю можливість йому треба надати! Або цифрове рішення, завдяки якому ситуаційний центр міста буде підключено до трекінгу екологічної ситуації, а місцева влада та держслужби зможуть приймати необхідні рішення вчасно. 

Окремої уваги заслуговує тема цифровізації містобудування. Мова про електронний кабінет забудовника, єдину систему електронного відстеження будівництва та інші ініціативи, які забезпечуватимуть прозору взаємодію між державними органами і будівельними компаніями. Крім унеможливлення корупції, такі проєкти слугуватимуть ефективності міського планування і управління містом в цілому. 

Отже, продовжуємо будувати розумну цифрову Україні, де присутність держави і міста в житті громадян є мінімальною, а діджиталізація створює нову реальність, до якої завжди прагнуло людство -  реальність, де всі люди є рівними.

Юрий Назаров, голова комітету Smart City громадської ради при Міністерстві Цифровізації України

КиевVласть

Теги: юрий назаров, smart city, цифровизация, европейские города, smart city-проєкти, электронное отслеживание строительства, трекинг экологической ситуации

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.