Бюджетні підсумки 2016
Оприлюднено дані про бюджет 2016 року. Вони дозволяють зробити певні важливі оцінки:
Дефіцит
Я вже відзначав виконання державного бюджету за доходами та пояснював його головну причину. Нові дані дозволяють оцінити витратну частину, а точніше розрив між видатками та доходами – бюджетний дефіцит. І цей розрив далеко не такий скромний, як його називають. Бо озвучена цифра дефіциту в 70 млрд. грн. (3% ВВП) не враховує значну частину видатків. Ідеться про кошти, спрямовані на рекапіталізацію банків та до Фонду гарантування вкладів. А їх сума за минулий рік перевищує 129 млрд.грн. Тому реальна цифра нестачі коштів у державній казні в 2,7 рази перевищує оприлюднену і складає більше 8% ВВП.
Місцеві бюджети
Попри великий дефіцит державного бюджету місцеві бюджети виконані із залишком (профіцитом). Минулого року цей залишок склав 15,4 млрд. грн. (понад 4% всіх доходів). У 2015 р. відповідний показник складав 14,3 млрд.грн.
Складові доходів
Головний внесок у державний бюджет 2016 р. зробив податок на додану вартість – 235,4 млрд.грн або 38,2% всіх доходів (зібрано 329,9, відшкодовано 94,4). Другу позицію зайняв інший непрямий податок – акциз. Його надійшло понад 90 млрд. грн. (8,8%). Громадяни сплатили майже 60 млрд.грн. У трійці “призерів” не знайшлося місця податку на прибуток, якого сплачено на 5,5 млрд.грн. менше за податок з доходів громадян.
Плата за борги
На сплату відсотків за державним боргом минулого року витрачено 96 млрд.грн. Це на 11,5 млрд. більше показника 2015 р. І хоча за відносним показником (за відношенням до доходів загального фонду державного бюджету цифра зросла незначно (з 16,6% до 16,7% доходів), це не дає підстав сподіватися на відмову від політики життя в борг. Просто велика частина приросту боргу припала на грудень, а видатки на сплату відсотків будуть здійснюватися вже у поточному році. Достатньо у зв’язку з цим згадати суми коштів, пов’язані із націоналізацією Приватбанку.
Пріоритети видатків
Бюджетна звітність за 2016 р. дозволяє оцінити пріоритети бюджетних видатків нашої країни за функціональною структурою. При загальному зростанні видатків зведеного бюджету на 15% лідером зі значним відривом став сектор громадського порядку, безпеки та судової влади, видатки на який зросли на 31%. Другу позицію займають видатки на державне управління - 21%. Замикають трійку “лідерів” видатки на економічну діяльність - 18 %.
Зазначу, що оцінки зроблено без урахування коштів на соціальний захист і соціальне забезпечення, зростання яких на 46% визначальною мірою зумовлено зниженням податку до Пенсійного фонду (ЄСВ), а відповідно значним зростанням перерахувань Пенсійному фонду.
Арифметика тиску на курс
З оприлюдненням останніх даних можна розкласти монетарну арифметику тиску на обмінний курс гривні, що відбувався в грудні-січні. Кошти на казначейському рахунку Уряду зменшилися за грудень на 13 млрд. І вийшли вони з НБУ, бо саме там тримається рахунок Уряду. У зв’язку з незатвердженням тривалий час Ради НБУ останній зміг лише в кінці року здійснити відповідні проплати в бюджет. У грудні їх зроблено на суму 14 млрд.грн. Крім того, ОВДП Уряду в портфелі НБУ за грудень приросло майже на 17 млрд.грн. Зазначені вище кошти шукали свого застосування. І вони його знайшли - на валютному ринку.
Віктор Пинзеник, парламентар, член Комітету Верховної Ради України з питань бюджету