четвер, 28 березня 2024 г.

Поправки в ЗУ о внесении изменений в Конституцию лишают территориальные общины права на самоуправление

Поправки в ЗУ о внесении изменений в Конституцию лишают территориальные общины права на самоуправление

Изменения в Конституцию Украины, поданные на рассмотрение Венецианской комиссии и одобренные ею в конце октября минувшего года, существенно ограничивают права территориальных общин и возможности самоуправления. Даже само понятие общины - исчезает в документе, под звучным названием “Проект закона о внесении изменений в Конституцию (про децентрализацию власти)”.

Об этом KV стало известно из анализа, проведенного ОО “Вільний простір” и ОО “Правовий простір“ для портала terhromady.info на основании документа, опубликованного на сайте Минрегионбуда.

“Существующая редакция Основного закона дает огромные возможности для народного самоуправления через территориальные общины - объединения жителей городов, сел, поселков, - считают авторы анализа. - Однако, предлагаемая редакция возможности территориальных общин ограничивает, лишает основных прав,  даже само понятие общин исключается. Фактически, у народа пытаются забрать право на самоуправление” - считают авторы анализа.

Напомним, что данная редакция изменений в Основной Закон Украины была разработана и подана в ВРУ 27 июня 2014 года.  27 октября 2014 Венецианская комиссия одобрила Проект закона о внесении изменений в Конституцию Украины, а в конце декабря первые лица государства заговорили о необходимости скорейшего внесения этих изменений в Основной Закон.

Предлагаем читателю оригинал анализа, проведенный для портала terhromady.info

Коментарі щодо пропонованих змін до Конституції України (статті 140-143)

Чинна редакція

Пропонована редакція

Стаття 140. Місцеве самоврядування є правом територіальної громади – жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста – самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Стаття 140. Місцеве самоврядування є правом і спроможністю жителів громад у межах Конституції і законів України самостійно вирішувати питання місцевого значення в інтересах місцевого населення як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Бачимо, що поняття територіальної громади зникає.  Якщо за чинної конституції територіальна громада це юридична особа публічного права, яка має свій статут, може виступати власником і суб’єктом господарських відносин, то “жителі громад” у пропонованій редакції ніяк не зможуть претендувати ні на роль власника, ні на роль суб’єкта господарських відносин.

Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.

Органами місцевого самоврядування громади є відповідно голова громади – сільський, селищний, міський голова; рада громади – сільська, селищна, міська рада; виконавчий орган ради.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси громад району, є районна рада та її виконавчий орган.

В пропонованій редакції місцеве самоврядування вже здійснюється не територіальною громадою, а головою громади як адміністративно-територіальної одиниці, районною радою та її виконавчим органом.  Тобто в народу забирають право на самоврядування.

Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси громад області, є обласна рада та її виконавчий орган.

Тепер місцеві ради та виконкоми будуть представляти інтереси не територіальної громади, а громад як адміністративно-територіальних одиниць.  Це означає, що тепер вони не зобов’язані представляти інтереси народу, а в народу забирають механізм контролю рад та виконкомів.

Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.

Питання організації управління районами в містах, а також утворення, реорганізації та ліквідації районів у містах належить до компетенції відповідних міських рад.

Сільські, селищні, міські ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.

Розмежування повноважень у системі органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів різних рівнів здійснюється за принципом субсидіарності.

 

Органи місцевого самоврядування, що діють на рівні областей, здійснюють визначені законом повноваження, які, виходячи з обсягу і характеру завдань, вимог досягнення ефективності та економії,  найкращим чином можуть бути здійснені на цьому рівні.

 

Особливості організації місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.

 

Сільські, селищні, міські ради можуть наділяти органи самоорганізації населення частиною компетенції своїх виконавчих органів.

Стаття 141. До складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п’ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.

Стаття 141. Сільські, селищні, міські, районні, обласні ради складаються із депутатів, які обираються жителями громад на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

 

Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п’ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.

 

Порядок формування районних та обласних рад повинен забезпечувати представництво громад.

Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п’ять років.

Жителі громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п’ять років.

 

Сільська, селищна, міська, районна, обласна рада, сільський, селищний, міський голова, обрані на позачергових виборах, здійснюють свої повноваження до обрання нового складу ради, сільського, селищного, міського голови на наступних чергових виборах.

І знову ми бачимо, що територіальну громаду заміняють жителями громади.  Звичайно, територіальна громада може озвучити свої інтереси.  А так – немає територіальної громади – немає інтересів територіальної громади.  Залишаються лише жителі громади, кожний зі своїми інтересами, і сільські та міські голови будуть на свій розсуд вибирати, чиї саме інтереси вони будуть представляти – кума чи сусіда.

Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах.

Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах.

Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.

Статус сільських, селищних, міських голів, депутатів місцевих рад та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації та ліквідації виконавчих органів місцевих рад, їхні повноваження визначаються законом.

Голова районної та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий апарат ради.

Голова районної ради обирається зі складу депутатів ради та очолює її виконавчий орган. Районна рада за поданням обраного голови формує склад виконавчого органу ради.

 

Голова обласної ради обирається зі складу депутатів ради і очолює її виконавчий орган. Обласна рада за поданням обраного голови формує склад виконавчого органу ради.

Стаття 142. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об’єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Стаття 142. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, надходження місцевих бюджетів, у тому числі місцеві податки і збори, частина загальнодержавних податків, земля, природні ресурси, що є у власності сільських, селищних, міських громад, а також об’єкти, що є у власності районних і обласних рад.

А тепер фокус! Слідкуйте за руками! Оп! І вже власником стають не територіальні громади, а районні та обласні ради.  Тобто якщо раніше вони лише управляли майном територіальної громади, то тепер вони стають власником.  Кращого способу легалізувати дерибан на місцевому рівні годі придумати!

Територіальні громади сіл, селищ і міст можуть об’єднувати на договірних засадах об’єкти комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні органи і служби.

Обсяг фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування відповідає повноваженням, передбаченим Конституцією та законами України.

Де поділися всі права територіальної громади?  Справді, нема територіальної громади – нема прав.  Ще одна цеглинка у схему легалізації дерибану національного багатства.

Держава бере участь у формуванні доходів бюджетів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування. Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.

Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.

Стаття 143. Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Стаття 143. Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи вирішують питання місцевого самоврядування, віднесені законом до їх компетенції.

Зверніть увагу, наскільки детально чинна конституція захищає права територіальної громади.  Звичайно, за такої конституції красти важко.  Тому всі права територіальної громади з конституції треба вилучити.  Хай всі питання вирішують органи місцевого самоврядування та їх посадові особи.  Геть народовладдя!

Обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.

Сільські, селищні, міські, районні, обласні ради можуть у порядку, визначеному законом, надавати в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці статус спеціальної російській мові, іншим мовам національних меншин України.

Подивіться, як гарно ми тепер будемо захищати російську мову та інші мови національних меншин!  Заради цього пожертвували положенням про затвердження та формування районних та обласних бюджетів, їх розподілу між територіальними громадами.  Справді, навіщо народу думати про гроші.  Хай затягнуть паски і думають про мову.

Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об’єкти державної власності.

Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об’єкти державної власності.

Органи місцевого самоврядування з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.

 

Чи не єдина річ, яка залишилася незмінною в новій редакції, це надання органам місцевого самоврядування повноважень органів виконавчої влади.  Справді, не будем же ми руйнувати так гарно збудовану за останні роки владну вертикаль.  Влада президента має бути представлена на всіх рівнях, зверху до низу (в жодному разі не знизу до верху)!!!

Источник: terhromady.info

Владимир Злацкий

Теги: самоуправление, территориальные общины, конституционная реформа

четвер, 28 березня 2024 г.
13:25
Перший рейс здійснив поїзд Прага — Чоп
13:04
У Києві затримали агента рф, який під виглядом капелана планував шпигувати за бригадою десантників ЗСУ
12:44
У Славутичі вирішили завершити опалювальний сезон 31 березня
12:26
Дитсадок на Харківському масиві відремонтують за 206 млн гривень
12:04
Пошкоджений ракетою будинок на Солом’янці включили до переліку на першочергове відновлення
11:45
У Чорнобильському заповіднику незаконно зрубали 100-річні дуби на майже 60 млн гривень
11:22
У Бучі через проведення слідчих дій перекрито рух транспорту на вулиці Вокзальній
11:01
На Київщині з 1 квітня починає діяти нерестова заборона на риболовлю
10:44
Рада оборони Києва ухвалила низку рішень з посилення заходів безпеки
10:26
На Вишневе очікує реконструкція дощової каналізації за 992 тисяч гривень
10:04
За добу втрати ворога зросли на 780 осіб та 31 одиницю бронетехніки, - Генштаб ЗСУ
09:46
Вночі російські терористи атакували Україну 28-ма ударними БПЛА
09:24
У Боровій на Харківщині внаслідок російського обстрілу загинув 12-річний хлопчик
09:02
Протягом минулої доби відбулося 60 бойових зіткнень, - Генштаб ЗСУ
середа, 27 березня 2024 г.
20:45
Броварська громада спрямувала допомогу Збройним Силам - автомобіль-пікап та 50 FPV-дронів, - Сапожко
20:33
У МОЗ завершили перевірку ВЛК у Києві та виявили низку “проблемних питань”
Календар подій